Hengellinen laulu alkaa sanoilla ”Mä muukalainen maassa”. Kyse ei ole Lasse Heimosen laulusta. Mistä löytyisi ainakin laulun sanat?

Kysytty

Hengellinen laulu alkaa sanoilla ”Mä muukalainen maassa”. Kyse ei ole Lasse Heimosen laulusta. Mistä löytyisi ainakin laulun sanat?

Vastaus

Vastattu

Alkusanoilla "Mä muukalainen maassa" löysin kolme laulua.

Hjalmar Braxénin toimittamassa nuotissa "Harpunsäveliä : sovitettuja sopranolle, altolle, tenorille ja bassolle. 1" (Hjalmar Braxén, 1888) laulu "Kotini" alkaa: "Mä muukalainen maassa tääll' olen koditon".  Säkeistöjä on neljä. Jokainen säkeistö päättyy: "Kotin' on taivaassa". Laulukirjan sanapainoksessa "Harpunsäveliä : kokoelma virsiä ja hengellisiä lauluja yhteistä ja yksityistä hartautta varten" (17. tarkistettu painos; Suomen vapaakirkko, 1949) laululla ei ole nimeä. Sanoja on hiukan muutettu. Esimerkiksi laulu alkaa: "Mä muukalainen maassa oon täällä koditon". Laulun tekijätietoja ei mainita kummassakaan julkaisussa. "Harpunsäveliä"-laulukirjasta on useita painoksia, joiden sisältö voi vaihdella.

Nuotissa "Kolmi- ja neliäänisiä hengellisiä lauluja naiskuoroille. Kolmastoista vihko" (NNKY, 1925) on laulu "Mä muukalainen maassa", joka alkaa: "Mä muukalainen maassa tääll' olen koditon". Säkeistöjä on neljä.  Jokainen säkeistö päättyy: "On kotin' taivaassa". Laulun tekijäksi on merkitty J. A. Hultman. Hän on ilmeisesti laulun säveltäjä (Johannes Alfred Hultman). Nuotissa on myös laulun ruotsinkielinen nimi ("Jag är en gäst på jorden") ja ruotsinkieliset sanat. Laulun melodia on eri kuin "Harpunsäveliä"-nuotissa, mutta sanoitus on sama.

Ulla Kotkavaaran toimittamassa nuotissa "Kodin lauluja. 1" (Kodin lauluja, [1973]) on laulu "Mä muukalainen", joka alkaa: "Mä muukalainen maassa, oon täällä koditon". Säkeistöjä on kolme. Laulun on säveltänyt B. Leivo ja sanoittanut M. Holopainen. Sanoitus on eri kuin aiemmin mainituissa nuoteissa.

6 ääntä

Kommentit

Oikein paljon kiitoksia Kirjasto.fi henkilökunnalle.
Saimme paikkakunnan kirjaston kautta virsikirjan jossa oli alkuperäiset sanat ja nuotit.
Kyllä on hyvää palvelua.
ps. tätä virttä ei kuule nykyään.