Helsingissä on suhteellisen helppo digitoida analogista materiaalia. Ongelmanani on kuitenkin digitaalinen miniDV-kasetti, jonka sisällön haluaisin siirtää…

Kysytty

Helsingissä on suhteellisen helppo digitoida analogista materiaalia. Ongelmanani on kuitenkin digitaalinen miniDV-kasetti, jonka sisällön haluaisin siirtää esim. kovalevylle tai dvd:lle. Onnistuuko tämä jossakin?

Vastaus

Vastattu

HelMet-kirjastoissa ei valitettavasti ole mahdollisuutta kuin analogisen videon digitointiin. Ilmeisesti ei ole muutakaan toimipistettä, missä siirron voisi tehdä ilmaiseksi. Sen sijaan monet kaupalliset toimijat tarjoavat MiniDV-nauhojen digitointia. Näitä löytyy helposti haulla.

0 ääntä

Kommentit

Jep, vastaus on hyvä. Paras tapa on, toistaa miniDV-nauha pöytäkoneella, ei nauhurilla. Sillä nauhoitetaan, ei toisteta. Muuttaa DV-SDI-muotoon ja koneellisesti poistaa kuvakohina. Näin saat parhaan lopputuloksen. Säilytä alkuperäinen AVI-tiedosto, saat metatiedot (pvm ja klo) säilytettyä. PC:llä dv-date-ohjelma näyttää ne.