Helsingin teollisuuskoulun matematiikan opettaja sukunimi Shelling tai Selling. Opetti 1800- luvun lopussa ja 1900- luvun alussa. Syntyjään ruotsin kansalainen…

Kysytty

Helsingin teollisuuskoulun matematiikan opettaja sukunimi Shelling tai Selling. Opetti 1800- luvun lopussa ja 1900- luvun alussa. Syntyjään ruotsin kansalainen- mistä saan lisätietoa hänestä? Tyttären nimi oli Jenny Maria Pfäffli joka aloitti FM opinnot HYssaa 1902

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin ylioppilasmatrikkelista löytyy Bernhard Viktor Theodor Selling. Hakemalla digitoiduista sanomalehdistä voi hänen päätelleen saaneen ensimmäiset opettajanvirkansa 1860-luvulla ja ainakin 1870-luvulla hän opetti Porvoossa. Hänet nimitettiin Helsingin reaalikouluun vuonna 1875.

Ruotsin Riksarkivetista häntä tai hänen vanhempiaan ei kuitenkaan näytä löytyvän. Suomen sukututkimusseurasta voi kysyä apua tarkempien sukulaisuuksien etsintään.

Jenny Sellingin kerrotaan päässeen ylioppilaaksi 1904. Myös nimellä Jenny Pfäffli löytyy joitain osumia digitoiduista sanomalehdistä.

3 ääntä

Kommentit

Kiitos, että tämänkertainen vastaaja kertoi löydöistään eikä pelkästään käskenyt kysyjän hakea itse