Helppo lemmikki aloittelijalle?

Kysytty

Helppo lemmikki aloittelijalle?

Vastaus

Vastattu

Voi tietysti ajatella, että on jollakin tavalla helpompaa hoitaa esimerkiksi kania, marsua tai hamsteria kuin vaikkapa kasvattaa johonkin suureen ja voimakkaaseen rotuun kuuluvaa koiraa. Helppoa lemmikkiä ei kuitenkaan oikeastaan ole eikä voikaan olla. Kun otat lemmikkieläimen, sinun pitää ensinnäkin sitoutua siihen, että pidät huolta siitä koko sen elinajan. Olipa kyseessä mikä tahansa eläin, sinun on myös huolehdittava sen hyvinvoinnista kaiken aikaa. Sinun on varmistettava, että sillä on aina riittävästi ruokaa ja juomaa, siisti, puhdas asuinpaikka, tarpeeksi lajityypillisiä toimintamahdollisuuksia ja virikkeitä, sopivasti seuraa jne.

Jos siis pääkriteeri lemmikkiä valitessa on helppous, ei varmaankaan kannata ottaa lemmikkiä ollenkaan. Jos kuitenkin todella tahdot vastuullisesti hoitaa eläintä, sinun on parasta tutustua ensin perusteellisesti eri eläinlajien vaatimuksiin. Alkuun pääset tutkimalla lemmikkieläimiä käsittelevää tietokirjallisuutta vaikkapa Helmet-kirjastojen kokoelmista. Tässä valikoima teoksia:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28lemmikkiel%C3%A4imet%29%20c%3A11__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt