HelMet-kirjaston e-kirjojen varaus Ellibs-palvelun kautta ei toimi enää. Teoksen yhteydessä ei näy lainkaan "tee varaus"-painiketta. Mistä tämä johtuu? …

Kysytty

HelMet-kirjaston e-kirjojen varaus Ellibs-palvelun kautta ei toimi enää. Teoksen yhteydessä ei näy lainkaan "tee varaus"-painiketta. Mistä tämä johtuu?

Aikaisemmin varauksia on voinut tehdä. Onko kyseessä vika, vai onko varausten poistumisessa jotain asiakkaaseen liittyviä rajoituksia? Mitä rajoituksia on käytössä? Jos näitä rajoituksia menee päälle, niin eikö niistä pitäisi tulla ilmoitus asiakkaalle, ettei tämä ihmettele mistä ongelma johtuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ellibsin e-kirjojen varaaminen näyttäisi kyllä toimivan ainakin minulla. Kokeilin varata osoitteesta https://www.ellibslibrary.com/book/9789511260028 löytyvän kirjan. Varauspainike oli paikallaan, ja varaaminen onnistui ongelmitta.

Ellibsin kaikkia e-kirjoja ei pysty varaamaan. Mikäli kirjaa ei voi lukea selaimessa, sitä ei voi myöskään varata, eikä varauspainiketta silloin näy kirjan sivulla. Tällainen on esimerkiksi osoitteesta https://www.ellibslibrary.com/book/9789522700186 löytyvä teos. Asiasta on maininta Ellibsin ohjeissa osoitteessa https://www.ellibslibrary.com/fi/instructions, mutta sanamuoto ei ole kovin selkeä: ”Huomaa [– –], että kaikkia aineistoja ei välttämättä voi varata - PDF-muodossa olevien kirjojen varaaminen ei ole mahdollista.” Tuo siis tarkoittaa, että jos kirja on vain koneelle ladattavissa eli PDF-muodossa, varaaminen ei onnistu.