Helmet, Harrastan venäjän kieltä ja lukisin mielelläni rinnakkain esim. Stephen Fryn kirjoja suomen (englannin) ja venäjän kielellä yhtä aikaa. Näin ollen,…

Kysytty

Hei Helmet,

Harrastan venäjän kieltä ja lukisin mielelläni rinnakkain esim. Stephen Fryn kirjoja suomen (englannin) ja venäjän kielellä yhtä aikaa. Näin ollen, miten voin etsiä helmetistä 1. mitä venäjän kielisiä kirjoja on tarjolla, 2. miten voin etsiä samanaikaisesti kirjoja, joita löytyy helmetiltä venäjäksi ja suomeksi (englanniksi)?

Vastauksestanne etukäteen kiittäen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Venäjänkieliset kaunokirjallisuuden (ja aineiston yleensä) saat helpoiten esiin käyttämällä Helmet-haun tarkennettua hakua.

Vaihda hakurajoittimeksi Aihe ja kirjoita hakukenttään kaunokirjallisuus (tai *, jos haet jotain muuta)
Valitse Aineistoksi kirja, Kokoelmaksi aikuisten kokoelma ja Kieleksi venäjä.

Hakutulokseen voi tehdä vielä rajauksia tai järjestää sitä.
Vuosi järjestää uusimmat ensin ja nimi järjestää tuloksen aakkosjärjestykseen.

2. Samaa kirjaa eri kielillä hakisin hieman toisin.
Valitsisin ensin tekijän ja hakisin tarkennetussa haussa hänen nimellään rajaamatta muuta kuin aineiston ja kokoelman.
Hakutuloksesta näkee melko helposti, onko tekijän teoksia venäjäksi, suomeksi tai englanniksi.
Hieman hidasta mutta aika toimivaa.

Voit myös pyytää henkilökuntaa hakemaan puolestasi.