Helmet ei anna vastausta tämmöisiin kysymyksiin (ainakaan mobiiliversiona): - montako kpl Helmetillä on saksankielistä materiaalia? Montako kirjaa? Mitä muuta…

Kysytty

Hei! Helmet ei anna vastausta tämmöisiin kysymyksiin (ainakaan mobiiliversiona): - montako kpl Helmetillä on saksankielistä materiaalia? Montako kirjaa? Mitä muuta saksaksi?
- Mitä kirjastosta eniten käytetään/lainataan saksaksi? - Onko saksankielisiä e-kirjoja? KiitosQ

Vastaus

Vastattu

Kysymyksiin 1-3 ja 5 löytää vastauksen, kun tekee osoitteessa https://luettelo.helmet.fi tarkennettuja hakuja seuraavasti:

  • Montako saksankielistä materiaalia: hakutermiksi *, rajoittimeksi kieli=saksa, tulos 21175 nimekettä
  • Montako kirjaa: muuten sama kuin edellä, mutta lisäksi toinen rajoitin aineisto=kirja, tulos 11267 nimekettä
  • Montako muita aineistoja: edellisistä vähennyslaskulla 9908 nimekettä (jos haluaa yksittäisiä aineistotyyppejä, tehdään kakkoshaku siten, että aineistona on kirjan sijasta esimerkiksi DVD-levy, tuloksena 1866 nimekettä (tätä tulosta vääristää se, että mukaan tulevat myös saksankieliset tekstitykset)
  • Montako saksankielistä e-kirjaa: kakkoshaku ja lisärajoittimeksi aineisto=e-kirja, tulos 14 nimekettä.

Tietoa siitä, mikä saksankielinen aineisto liikkuu lainattavana eniten, ei ilman suhteellisen monimutkaista tietokoneajoa ole mahdollista saada. Periaatteessa se on kuitenkin mahdollista yhdistämällä kokoelma- ja lainaustiedot. Tällaisia tilastoja tehdään ylipäätään vain vuositasolla alkuvuodesta, koska ne ovat työläitä rakentaa.

Heikki Poroila