Hellevi Salmisen elämänkerta? Tarvitsen tietoja koulun kirjailijaesitelmää varten.

Kysytty

Hellevi Salmisen elämänkerta? Tarvitsen tietoja koulun kirjailijaesitelmää varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Salminen, Hellevi eli oikeasti Salminen-Matihalti, Hellevi on syntynyt 19.2.1941 ammatiltaan vapaa kirjailija. Esikoisromaaninsa Baby hän kirjoitti parikymmenvuotiaana. Hellevi Salmisen tuotannon ansiokkain osa on nuortenkirjallisuutta." Manninen, Kerttu: Salminen, Hellevi. Teoksessa: Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita. Toim. Ismo Loivamaa.- Kirjastopalvelu 1995, ss. 214-215.

Salminen saavutti Topelius-palkinnon 1997 teoksella Pikku sammakkoprinssi. Otava 1996.
http://www.nuorisokirjailijat.fi/topeliuspalkitut.shtml

Seuraavat artikkelit ovat poimitoja Aleksi-lehtietokannasta: Kauhava on kasvattanut poikkeuksellisen monta kirjailijaa Mäki-Mantila, Aino Ilkka 2002-01-20. Ei vain tästä maailmasta Tarvainen, Hanna Onnimanni 2001, nro 2, sivu 12-20, 38. Kirjailija Hellevi Salminen toivoisi lasten elämään vähemmän rihkamaan, enemmän aikaa ja mielikuvistusta Kiviniemi, Eeva Lapsen maailma 1998, nro 10, sivu 48-49.

HelMet-aineistohaulla http://www.helmet.fi voit valita aihehaun ja kirjoittaa aiheeksi Salminen, Hellevi näin löydät mm. seuraavia teoksia Salminen, Hellevi. HELLEVI SALMINEN : KIRJAILIJAHAASTATTELU +TL. Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita. 3 / toim. Ismo Loivamaa Kirjastopalvelu, 2001.

Varsinaisia elämänkerrallisia tietoja kirjailijasta itsestään löytyy niukasti, koska kyse on elävästä ja toimivasta henkilöstä.