Heissan! Onko Suomessa koskaan mitattu yli 31 m/s tuulia,maalla/merellä -Utössä 80-90 luvulla tai ylipäänsä missään/koskaan Suomessa ?

Kysytty

Heissan!

Onko Suomessa koskaan mitattu yli 31 m/s tuulia, maalla/merellä -Utössä 80-90 luvulla tai ylipäänsä missään/koskaan Suomessa?

Toinen Kysymys:
Onko minulla mahdollisuus saada jostain Helsingin kirjastoista, dataa, mikrofilmiä tai muuten HS:n urheilusivua näkyviini? Siis kopiota -60 luvun tai -70 luvun alun korttelikiekko tuloksista?

Kaunis kiitos jo etukäteen!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy tieto, että suurin Suomessa mitattu 10 minuutin keskituulen nopeus on 31 m/s. Sellaiset on mitattu Valassaarilla 25.2.1971, Korsnäsin Moikipäässä 15.12 1975 ja 23.12.1975 sekä Hangon Tulliniemessä 23.1.1995. Hirmumyrskyn (vähintään 33 m/s) nopeutta 10 minuutin keskituulena ei Suomessa ole mitattu meriasemilla koskaan.

Tunturien huipuilla olevissa mastoissa on mitattu aina silloin tällöin jopa yli 40 m/s keskituulen nopeuksia ja puuskissa noin 50 m/s. Puuskamittauksia on saatavilla vasta lyhyemmän aikaa, joten varsinaista ennätyslukemaa ei ole pystytty määrittämään.

http://ilmatieteenlaitos.fi/tuuliennatyksia

Vanhoja mikrofilmattuja Helsingin Sanomia voit käydä lukemassa Pasilan kirjastossa. Henkilökunta avustaa laitteen käytössä. Mikrofilmeistä voi tulostaa itselle kopioita.

http://www.helmet.fi/fi-FI

2 ääntä

Kommentit

Muistan että joskus 80-luvulla oli Etelä-Suomessa n. 30 m/s tuuli. Löytyykö mistään tietoa asiasta? En ole alkuperäinen kyselijä.

Lainaus tuosta artikkelista: "Myrskystä ei Kiira-rajuilman yhteydessä voi virallisesti puhua, sillä tuulen keskinopeus kymmenen minuutin aikana jäi alle 21 metriin sekunnissa, kertoo Ilmatieteen laitoksen meteorologi Hannu Valta."

Ilmatieteenlaitoksen palveluista löytyy tietoa sääilmiöistä, myös tilastoista. Yhteystietosivulta löytyy maksullinen numero, josta voi kysyä ilmastotilastoista, https://ilmatieteenlaitos.fi/yhteystiedot