Mitä kirjoja (varhais)nuoriso luki 60- ja 70-luvuilla?

Kysytty

Heis!

Haluaisin hankkia yllätyksenä isälleni jonkun kirjan, jonka hän tunnistaisi lapsuudestaan/nuoruudestaan. Hän luki nuorena paljon, muttei muistanut äkkiä kysyttäessä suosikkejaan. On syntynyt 1960-luvun aivan alussa. Mitä kirjoja (varhais)nuoriso luki siis 60- ja 70-luvuilla? Mikä oli noihin aikoihin se kovin juttu?

Vastaus

Vastattu

Nuorimmilla koululaisilla kova juttu olivat Gösta Knutssonin Pekka Töpöhäntä -kirjat ja Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu.

Varhaisnuoriso luki paljon dekkareita. Enid Blytonin kirjoja lukivat kaikki: Viisikko-sarja, Salaisuus-sarja ja Seikkailujen sarja. Etenkin Seikkailujen sarjaa (Seikkailujen saari jne) muistelevat monet aikuiset yhä edelleen, mutta sitä on huonosti saatavana.

Muita salapoliisisarjoja olivat mm. Sivar Ahlrudin Etsiväkaksoset (1. osa Punaisen bussin arvoitus, 1971) ja Alfred Hitchcock ja kolme etsivää -sarja vuodesta 1972 alkaen.

Pojat lukivat paljon myös Edgar Rice Burroughsin Tarzan-kirjoja, joista ilmestyi useita osia suomennettuina tai uusina painoksina 1970-luvun alussa.

Seikkailuista pitävät pojat lukivat myös Punainen sulka -sarjaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Punainen_sulka.

Suomalaisista kirjoista varmasti mieleen jäänyt sarja on Väinö Riikkilän Pertsa ja Kilu. Kirjasarjasta tehtiin vuosina 1970-1973 myös televisioelokuvasarja. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pertsa_ja_Kilu

Pertsa ja Kilu kuuluivat Nuorten toivekirjasto -sarjaan. Myös sieltä voi löytyä monen suosikkikirjoja. https://fi.wikipedia.org/wiki/Nuorten_toivekirjasto