Kirja, jossa kerrotaan nuorisotyötä tekevistä aikuisista tai nuorista jotka heitä kohtaavat

Kysytty

Heipsan, mulla ois äikän tehtävänä kirjoittaa referaatti omaan alaan liittyvästä kirjasta. Opiskelen kasvatus-/ohjaus alaa. Nuoriso ohjaajaksi siis valmistumassa. En löydä oikein mitään kirjoja enempi oppaita/oppikirjoja. Auttaisitko löytämään minulle sopivan kirjan? Kirjan täytyisi siis pää sääntöisesti kertoa alastani tai nuoresta joka kohtaa liikkuvaa nuoriso työtä, nuokkareita tai vastaavia kohtaamis pakkoja, aikuisia jotka ovat jollain tapaa nuoriso työssä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Tässä muutamia Kyyti-kirjastoista löytyviä tietokirjoja aiheesta.

1. Sosiaalisesti kontrolloitu, hauraasti autonominen : nuorten toimijuuden rakentuminen etsivässä työssä / Tarja Juvonen. (2015, 243 s.)

2. Etsivän katse : etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen - näkökulmia käytännön työstä / Anne Puuronen. (2014, 124 s.)

3. Etsivässä työssä / Jaakko Kaartinen-Koutaniemi (toim.) ; [julkaisija:] Nuorten keskus.  (2012, 104 s.)

4. Tappelusta jutteluun : nuoren kohtaamisen taito / toimittaneet Timo Purjo, Jani Kuusela.  (2009, 239 s.)

5. Hengailua, kohtaamisia ja yhdessä olemista : nuoruuden elementtejä ja työmuotoja julkisissa ja puolijulkisissa tiloissa / Pauliina Lampela, Mikko Leppävuori ja Ilkka Puomilahti (toim.) ; kirjoittajat: Ari Appelgren [ja 22 muuta].  (2016, 199 s.)

6. Nuorisotyön sukupolvet XYZ : kokemuksia kirjaimista / kuvitus: Kris Keränen ; toimitus: Minna Heikkinen ja Terhi Lehtonen ; kirjoittajat: Merja Leppälahti [ja 17 muuta]. (2017, 95 s.)

7. Toiskan filosofia : hyvän elämän avaimia etsimässä / Marianne Kiskola. (2019, 263 s.)

Jos etsinnässä taas on kaunokirjallisuutta, niin tässä muutama kirja, joissa on nuorisotyötä tekeviä henkilöitä. Monet näistä käsittelevät koulukoteja, nuorisokoteja tai vastaavia. Nuokkareilla käyvistä tai liikkuvaa nuorisotyötä kohtaavista nuorista ei ehkä ole kirjoitettu niin paljon tai sitten näistä ei ole tehty merkintöjä kirjojen kuvailutietoihin.

1. Tummien perhosten koti / Leena Lander. (1991, 321 s.)

2. Tyttö elää kesäänsä / Tuija Lehtinen. (2014, 267 s.)

3. Tuulensuoja / Tittamari Marttinen. (2008, 258 s.)

4. Kaikki elävä / Riikka Pelo. (2019, 612 s.)

5. Kahden maailman tyttö / Marja-Leena Tiainen. (2011, 261 s.)

6. Leiri / Kalle Veirto. (2012, 196 s.)

7. Kissan kuolema / Taru Väyrynen. (1990, 174 s.)

8. Pilven varjo / Taru Väyrynen. (1989, 157 s.)

9. Pimeän pelko / Taru Väyrynen. (1991, 196 s.)

1 ääntä

Kommentit

- nuoriso ja yhteisöalan kirja, Kirja voi liittyä ohjaamiseen, tiimi- ja/tai projektioppimiseen, erilaisiin menetelmiin, oppimiseen ylipäätänsä, ryhmiin tai vaikka johonkin alan kohderyhmään. En löytänyt sopivaa ja aihe uusi.