Heipparallaa! Olen jo kauan miettinyt kuinka monta apinalajia maailmassa on, koska olen suuri apinoiden ystävä. Voisitteko kertoa minulle tämän tiedon? Lisäksi…

Kysytty

Heipparallaa!
Olen jo kauan miettinyt kuinka monta apinalajia maailmassa on, koska olen suuri apinoiden ystävä. Voisitteko kertoa minulle tämän tiedon? Lisäksi haluaisin tietää sen ihmisen nimen ja osoitteen, joka lahjoitti varansa korkeasaaren paviaanien pelastamiseksi, koska olen hänelle ikuisesti kiitollinen! Olisi suuri kunnia saada kirjoittaa hänelle kiitoskirje!
Kauan eläköön maailman apinat!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Apinat kuuluvat eläinkunnan luokittelussa kädellisiin.
Kädellislajien todellinen määrä on kuitenkin epävarma, sillä esimerkiksi apinayhteisöjä asuu eristettyinä saarissa, sademetsissä tai vuorilla. Maailman luonto teoksen mukaan apinalajeja on 200 ja puoliapinoita yli 50 lajia.
Maailman luonto, Nisäkkäät, Weilin+Göös, 1998.
Katso myös:
Eläinfysiologian dosentti Seppo Turusen artikkeli:
http://www.tieteessatapahtuu.fi/0104/turunen.pdf

Korkeasaaren paviaanien kohtalo vuonna 2004 herätti paljon keskustelua ja useampi taho ryhtyi myös toimiin, jotta paviaanit voitaisiin pitää Korkeasaaressa.
Asiasta kirjoitettiin yleisönosastoissa ja asian tiimoilta käytiin keskustelua myös kaupungin ylimmässä hallinnossa.

Mainostoimisto Bob Helsinki palkkasi biologi Erkki Kauhasen projektinvetäjäksi, jonka tehtävänä oli yrittää pelastaa paviaanien henki.
Kauhasen tehtävänä oli löytää paviaaneille sijoituspaikka Leijonalinnan korjauksen ajaksi ja etsiä hankkeelle rahoitus.
Yrityksen adressin paviaanien säilyttämisen puolesta allekirjoitti lähes 30000 ihmistä, mutta varsinaista rahankeräystä ei toteutettu.

Leijonalinna korjattiin kuitenkin Korkeasaaren vuonna 2002 saaman testamenttilahjoituksen turvin.
” leskirouva Marita Fisseux testamenttasi kaiken maallisen omaisuutensa Korkeasaaren eläimille. Ehtojen mukaan 700000 euron jättiperintö on käytettävä eläintarhan asukkien elinolojen parantamiseen, esimerkiksi tarhojen korjaamiseen.”

Korjauksen ajaksi paviaanilauma sijoitettiin Korkeasaaren vieressä sijaitsevan Palosaareen karanteenitilaan.

Takaisin kunnostettuun Paviaanilinnaan paviaanit pääsivät kesäkuussa 2005. Kaikkiaan remontti maksoi 728000 euroa.

Lähteet:
Helsingin Sanomat 30.6.2005
Ilta-Sanomat 12.10.2004
Ilta-Sanomat 15.10.2004
Ilta-Sanomat 16.10.2004
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2005/02/348942