Heippa, Onko teillä suositeltavana jotakin mielenkiintosta kirjaa, joka olisi • ruotsinkielinen • ruotsalaisen kirjailijan kirjoittama • kuvaa ruotsalaisten…

Kysytty

Heippa,

Onko teillä suositeltavana jotakin mielenkiintosta kirjaa, joka olisi

• ruotsinkielinen
• ruotsalaisen kirjailijan kirjoittama
• kuvaa ruotsalaisten nuorten elämää
• vähintään 150 sivua pitkä?

Olisi mahtavaa, jos teos olisi vielä melko helppolukuinen, eikä liian haastava. Tärkeintä olisi, että tarina olisi kuitenkin mukaansatempaava :)

Vastaus

Vastattu

Pyysin apua ruotsinkieliseltä lasten- ja nuorten kirjastonhoitajaltamme.

Hän suositteli  Jessica Schiefauerin teoksia Pojkarna ja När hundarna kommer kirjoja https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SSchiefauer%2C%20Jessica%2C__Ff%3Afacetlanguages%3Aswe%3Aswe%3Aruotsi%3A%3A__Orightresult__X0?lang=fin&suite=cobalt

tai Sandra Bayerin Det handlar on dig https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sbeijer%20sandra__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt

Jos suomenruotsalainen kirjailija kelpaa, niin Julia Wickholmilta on tullut viime syksynä mahtava kirja Olivia för altid https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SWickholm%20julia__Orightresult__U?lang=fin

Jos haluat vertailla kirjojen tarinoita, löydät kustantajan takakansitekstit klikkaamalla kirjan kansikuvaa. Julian kirja kertoo esim. näin:"När Olivia var baby hittades hon övergiven på en sjukhustrappa. Nu, femton år senare, får hon möjligheten att ta reda på varför hennes föräldrar övergav henne. Med sin katt och en väska ger sig Olivia ut för att få svaren hon sökt i hela sitt liv.Men det går inte som hon tänkt. Polisen letar efter henne, hon har tappat sin mobil och har ingenstans att ta vägen. Tills hon träffar Fenix.Fenix med det röda håret och det sneda leendet, som får Olivia att känna sådant hon inte känt förut. Hon flyttar in på Solrosgården, en oas för ungdomar som hamnat lite utanför, som inte riktigt hör hemma någonstans.Olivia för alltid är en berättelse om sommaren då allting händer. Om vänskap och familj, längtan och svek. Om den första kärleken, som får allt annat att kännas obetydligt i jämförelse. Det är en berättelse om att skapa sin egen identitet."