Heippa, Olen tekemässä gradua robotiikan hyödyntämisestä pienissä tilitoimistoissa. Olisiko hyviä lähdevinkkejä aiheeseen liittyen?

Kysytty

Heippa,

Olen tekemässä gradua robotiikan hyödyntämisestä pienissä tilitoimistoissa. Olisiko hyviä lähdevinkkejä aiheeseen liittyen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Parhaiten aiheesta löytyy tietoa niiden korkeakoulujen kirjastoista, joissa kyseistä ainetta opetetaan. Näiden korkeakoulujen kirjastoissa voi olla pääsy esim. alan artikkelitietokantoihin ja e-lehtiin.

Finna (www.finna.fi) on vapaasti käytettävissä oleva palvelu, josta voit hakea aineistoa useasta kirjastosta yhtä aikaa. Hyviä hakusanoja voisivat olla esim. robotiikka, automaatio, kirjanpito, taloushallinto ja niiden yhdistelmät. Kun löydät hyvän lähteen, kannattaa katsoa, miten sitä on kuvailtu ja tehdä näillä termeillä uusi haku.

Omassa opinnäytetyössään ei yleensä voi käyttää lähteenä toisen ihmisen opinnäytetyötä, mutta samankaltaisten opinnäytteiden lähdeluetteloihin kannattaa tutustua ja poimia sieltä oman työn kannalta hyödyllisiä lähteitä. Esimerkiksi osoitteesta https://www.theseus.fi/ pääset tutkailemaan useamman ammattikorkeakoulun opinnäytteitä ja osoitteesta https://aaltodoc.aalto.fi/ Aalto-yliopiston julkaisuja ja opinnäytteitä. Uusia opinnäytteitä löytyy monesti korkeakoulujen sivustoilta kokonaisina tiedostoina, mutta vanhempien saaminen käsiin voi vaatia matkustusta kyseisen korkeakoulun kirjastoon.

Sanna Kaarlejärveltä ja Tero Salmiselta on lokakuussa tulossa kirja Älykäs taloushallinto : Automaation aika, josta voisit hyötyä. Myös Sanna Kaarlejärven blogikirjoituksiin https://www.efima.com/blogi/kirjoittajat/sanna-kaarlejarvi/ kannattanee tutustua.