Heippa! Minulla olisi etsinnässä eräs lastenkirja, jota siskoni luki minulle joskus vuosikausia sitten ollessani vielä pieni. Kirjan päähenkilö on muistaakseni…

Kysytty

Heippa!

Minulla olisi etsinnässä eräs lastenkirja, jota siskoni luki minulle joskus vuosikausia sitten ollessani vielä pieni. Kirjan päähenkilö on muistaakseni Sanni-niminen köyhä tyttö, joka asuu äitinsä kanssa pienessä mökissä metsässä. Sitten eräänä päivänä Sanni löytää metsästä jonkinlaisen portin, jonka kautta siirtyy toiseen maailmaan. Tässä toisessa maailmassa Sannista tulee Kaarina-niminen prinsessa, jolla on kauniit pitkät hiukset. Kirjan lopussa Sanni palaa lopulta takaisin köyhään kotiinsa, mutta toisesta maailmasta saamansa pitkät hiukset hänellä yhä on, ja mielestäni viimeisellä sivulla on kuva siitä, kuinka äiti letittää Sannin tukkaa hirmu pitkälle letille.

Osaisitteko näiden muistikuvien avulla ehkä opastaa minut oikean kirjan luo? Olisin tosi iloinen, jos löytäisin tämän kirjan vielä! Kiitos jo etukäteen avusta ja iloista kesän jatkoa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja on Tarja Lapintien Kiveen kätketty linna (Tammi, 1992). Se kertoo suuren metsän laidassa pienessä ja matalassa töllissä äitinsä kanssa asuvasta Sanni-tytöstä, josta tulee Kultaisen Auringonmaan prinsessa Kaarina Kultatukka.