Heippa, kaipailisin ideoita kirjoista joissa kerrottaisiin eri maista / maanosista tms ajatuksella millaista elämää aikoinaan eri paikoissa on aikoinaan ihmiset…

Kysytty

Heippa, kaipaisin ideoita kirjoista joissa kerrottaisiin eri maista / maanosista tms ajatuksella millaista elämää aikoinaan eri paikoissa on aikoinaan ihmiset eläneet; esimerkiksi teollisuuden kehittymisestä, ihmisten arjesta jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä ei tarkemmin määritellä aikakautta tai maata, josta halutaan tietoa, joten varsinaista luetteloa aiheeseen sopivista teoksista on vaikea antaa.

Aiheeseen sopivia kirjoja voisi lähteä hakemaan esimerkiksi asiasanoilla: arkielämä, arki, teollistuminen, historia, kaupungistuminen, asuminen, elinolot, elinympäristö, elämätapa, yhteiskuntakuvaus, kulttuurihistoria. Kannattaa tehdä hakuja niin, että yhdistelee asiasanoja esim. haussa muutaman asiasanan kerrallaan, esim. arkielämä JA teollistuminen JA historia. Jos haluat tietoa eri maista, lisää hakuun paikan nimi esim. Yhdysvallat.

Esimerkiksi tekemällä haun asiasanoilla arkielämä, teollistuminen ja historia tulee hakutulokseksi seuraavat teokset tai teossarjat, jotka voisivat sopia aiheeseen:

Alnæs, Karsten: Euroopan historia Herääminen: 1300-1600 (2004). Lisätietoja: http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1693117

Euroopan historia -sarjan muut kirjat:

- Euroopan historia. Kiihkon aika : 1600-1800 (2005)

- Euroopan historia. Ihanteiden nousu : 1800-1900 (2006)

- Euroopan historia. Pimeyden aika : 1900-1945 (2007)

Useita eri tekijöitä: Suomalaisen arjen historia. 3 : Modernin Suomen synty [toimituskunta Kai Häggman ... et al.] ; [toimitus: Joni Strandberg ... et al.] ; [kirjoittajat Pertti Haapala ... et al.] (2007). Koko teoksen ISBN: 951-0-29299-0. Lisätietoja: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1829721

Suomen arjen historia sarjan muut kirjat:

- Suomalaisen arjen historia. 1 : Savupirttien Suomi / [toimituskunta Kai Häggman ... et al.] ; [toimitus Anssi Mäkinen, Joni Strandberg, Jukka Forslund] ; [kirjoittajat Seppo Aalto ... et al.] (2006)

- Suomalaisen arjen historia. 2 : Säätyjen Suomi / [toimituskunta Kai Häggman ... et al.] ; [toimitus Anssi Mäkinen, Joni Strandberg, Jukka Forslund] ; [kirjoittajat Ilkka Huhta ... et al.] (2007)

- Suomalaisen arjen historia. 4 : Hyvinvoinnin Suomi / [toimituskunta: Kai Häggman ... et al.] ; [toimitus: Anssi Mäkinen ... et al.] ; [kirjoittajat Seppo Aalto ... et al.] (2008)

Näitä teemoja on käsitelty myös kaunokirjallisuudessa, esim. Enni Mustonen kuvailee useissa teoksissaan arkielämän muutosta eri aikakausina Suomessa.