Heippa, hakusessa on kirja jota olen lukenut 2000-luvun alussa, todennäköisesti teos on jostakin 80-90-luvulta, mutta en ole täysin varma. Kirja oli…

Kysytty

Heippa, hakusessa on kirja jota olen lukenut 2000-luvun alussa, todennäköisesti teos on jostakin 80-90-luvulta, mutta en ole täysin varma. Kirja oli fiktiivinen, jossa tapahtumien kulkua kuvattiin eri päähenkilöiden kautta. Tapahtumat sijoittuivat ehkä Alaskaan, tai muuhun vastaavaan kylmään seutuun, jossa päähenkilöt muistaakseni pyytivät hylkeitä, rakensivat asumuksia ja yrittivät selvitä elossa. Tarkkaa juonta en muista. Päähenkilöt olivat alkuasukkaita, ehkä inuiitteja, joille esimerkiksi synnytys oli outoa, uutta ja erikoista. Kyseinen kirja jota tuolloin luin oli todella paksu ja kellertäväkantinen, kannessa päähenkilöitä kuvaavia ihmisiä valokuvina tai todella realistisina piirroksina. Kansien sisälle oli saatettu sisällyttää kaksi eri teosta, tai sitten päähenkilöitä oli kaksi ja puolet kirjasta kertoi toisen tarinaa ja toinen puoli toisen tarinaa.

Vastaus

Vastattu

Kyseeseen saattaisi tulla Jane Smileyn Grönlantiin sijoittuva liki 700-sivuinen historiallinen romaani Vuonojen kansa (Otava, 1989). Kirja jakautuu kolmeen erilliseen osioon, joista kukin nostaa kirjan laajasta henkilögalleriasta eri ihmiset tarinan "päähenkilöiksi".

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_4820