Heippa. Ajattelin kysyä semmoista kuin lähiseudullani ei ole normaalia Tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusta, kaikki ovat aukuiskoulutusta, jotka vaativat…

Kysytty

Heippa. Ajattelin kysyä semmoista kuin lähiseudullani ei ole normaalia Tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusta, kaikki ovat aukuiskoulutusta, jotka vaativat työkokemusta ja työpaikkaa alalta.

Onko mahdollista suorittaa joku muu merkonomi koulutus ja myöhemmin sitten tuo kyseinen kurssi jossain?

Jos olisit ystävällinen ja laittaisit, mitä merkonomikursseja kannataisi opiskella, että siitä oisi mahdolisimman paljon hyötyä kirjastoalalle? Ja miten pystyn suorittamaan sitten tuon Tieto- ja kirjastopalvelujen osan?

Tai jotain mistä pääsen alkuun, kun tuntuu, ettei mistään löydä hyödyllistä tietoa asiasta.

Kiitän valmiiksi jo vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toki voit ensin opiskella merkonomiksi ja sitten hankkia myöhemmin lisäkoulutusta. Parempi olisi kuitenkin hankkia heti kirjastoalan koulutus, mikäli olet varma siitä, että haluat nimenomaan kirjastoon töihin. Kirjastoalan koulutuskenttä on nykyään niin vaihteleva ja muuttuva, etten osaa sanoa, miten ja missä lisäkoulutusta järjestetään. Voi olla, että myöhemminkin on lähdettävä muille paikkakunnille koulutuksen vuoksi.

Voisit opiskella liiketalouden perustutkinnon tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelman kautta. Se ei tietenkään ole mahdollista kaikissa opistoissa. Hyvän koulutuksen vuoksi kannattaa kuitenkin lähteä kotiseudulta pois, ainahan voi palata takaisin.

Tässä joitakin linkkejä, joista voi olla apua, kun miettii tulevaisuutta:
Kirjastoalan koulutuksesta löytyy tietoa täältä:
http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/

Keudassa voi opiskella tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnon:
http://www.keuda.fi/portal/aikuiset/tutkintoon_johtava_koulutus/tutkint…

Täältä löytyy tietoa liiketalouden perustutkinnosta ja kirjastopalvelujen koulutuksesta:
http://opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx…

Opintoluotsi tarjoaa koulutustietoa:
http://opintoluotsi.fi/fi-FI/

Laita googleen tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelma, niin löydät koulutuspaikkoja. Ne eivät tosin välttämättä sijaitse lähiseuduilla.