Otsikko
Havuselan, Koskenkorvan Karjanhoitajakoulusta on isoäiti saanut päästötodistuksen 24.10.1910. Onko oppilaista lähempää tietoa, luokkakuvaa, nimilistaa ja…

Kysytty

Havuselan, Koskenkorvan Karjanhoitajakoulusta on isoäiti saanut päästötodistuksen 24.10.1910. Onko oppilaista lähempää tietoa, luokkakuvaa, nimilistaa ja kuuluiko koulu Orisbergin alaisuuteen vai oliko ns. kiertävä karjanhoitajakoulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmajoelle perustettiin vuonna 1904 käytännöllistietopuolinen yksivuotinen koulu Peuralaan ja vuonna 1906 samanlainen Havuselaan. Havuselan koulu toimi vuoden 1920 loppuun asti. Sen johtajana toimi koulun perustaja kunnallisneuvos J. E. Anttila aina kuolemaansa saakka vuonna 1920. Havuselan koulun 14 vuosikurssilta valmistui yhteensä 128 karjakkoa. Oppilaat saivat käytännöllisen harjoittelunsa Havuselan, Koskenkorvan ja Västilän tilojen navetassa. Tietopuolinen opetus tapahtui Havuselaan järjestetyssä koulusalissa, opettajana toimi yleensä Mustialan ylemmän meijeriopistonkurssin suorittanut opettaja. (O. Valanne: Etelä-Pohjanmaan maatalouskoulut s. 126-127. Teoksessa Talonpoika V Etelä-Pohjanmaa, 1928)

Etelä-Pohjanmaan maanviljelysseuran vuoden 1910 toimintakertomuksesta käy ilmi, että vuonna 1910 Havuselan-Västilän-Korkenkorvan karjanhoitajakoulussa opiskeli kymmenen oppilasta, joista neljä oli Vaasan läänistä. Kaikkiaan yhdeksän oppilasta sai päästötodistuksen  24.10.1910. Tietopuolisena opettajana koulussa toimi tuolloin neiti Hilma Suomalainen. Karjasta ja tuotantomääristä on hyvinkin yksityiskohtaisia numerotietoja. (Kertomus Etelä-Pohjanmaan maanviljelysseuran toiminnasta vuonna 1910 liitteineen, 1911)

Valitettavasti oppilaiden nimilistoja tai valokuvia ei ole löytynyt. Voit halutessasi tiedustella Kansallisarkiston Vaasan toimipisteestä, onko siellä koulua koskevaa arkistomateriaalia.