Häviävätkö kassamyyjät ja muovikortit jossakin vaiheessa? Olisi vain automaattisia itsepalvelukassoja ja kaikki kortit olisi puhelimessa tai missä olisivatkin…

Kysytty

Häviävätkö kassamyyjät ja muovikortit jossakin vaiheessa? Olisi vain automaattisia itsepalvelukassoja ja kaikki kortit olisi puhelimessa tai missä olisivatkin. Entä loppuuko käteisen käyttö? Onko tehty mitään arvioita mihin mennessä nämä tapahtuisi?

Vastaus

Vastattu

Suomen pankilla on tilastoja käteisen ja korttien käytöstä:
https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/maksuliiketilastot/taulukot/

Korona on vähentänyt käteisen käyttömahdollisuuksia Suomessa, mutta Euroopan laajuisesti käteistä käytetään edelleen paljon.
https://www.eurojatalous.fi/fi/blogit/2020/tuoreen-space-tutkimuksen-mu…

Käteisen rahan katoamisesta on tehty arvioita. Helsingin Sanomissa uutisoitiin lokakuussa 2020 että Kiinassa saatettaisiin luopua rahasta ja siirtyä kännykkä- ja digimaksamiseen jo tänä tai ensi vuonna ja OP-median mukaan vuonna 2017 arveltiin Ruotsin luopuvan käteisestä rahasta vuonna 2023

Korttien ja puhelimien lisäksi maksutavoiksi on visioitu sormenjälkeä tai muita biometrisiä tunnisteita. Toukokuun 2020 Tieteen Kuvalehdestä löytyy artikkeli aiheesta.