Haussa on suomennos Jorge Luis Borgesin Kuvitteellisten olentojen kirjasta

Kysytty

Haussa on suomennos Jorge Luis Borgesin Kuvitteellisten olentojen kirjasta. Kohta on seuraava:

We do not know what the dragon means, just as we do not know the meaning of the universe, but there is something in the image of the dragon that is congenial to man’s imagination, and thus the dragon arises in many latitudes and ages.
It is, one might say, a necessary monster.

Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Kyseinen kohta löytyy teoksen esipuheesta ja kuuluu Sari Selanderin suomennoksena näin: "Emme tiedä, mitä lohikäärme tarkoittaa, aivan kuten emme tiedä, mitä maailmankaikkeus tarkoittaa. Jokin lohikäärmeen kuvassa on kuitenkin saanut aikaan sen, että se sopii yhteen ihmisen mielikuvituksen kanssa, ja siksi se nousee esiin eri leveysasteilla ja eri aikakausina. Juuri tästä syystä voisimme sanoa, että se on välttämätön hirviö; ei lyhytkestoinen ja satunnainen, kuten Khimaira tai katoblepas." (Teos 2009, s. 13)