Haussa on muistaakseni ruotsalainen uudehko elokuva (näin ko. elokuvan v. 2009), joka sisälsi hyvin rankkaa koulukiusaamista. Elokuvassa kiusattu poika joutui…

Kysytty

Haussa on muistaakseni ruotsalainen uudehko elokuva (näin ko. elokuvan v. 2009), joka sisälsi hyvin rankkaa koulukiusaamista. Elokuvassa kiusattu poika joutui kiusaajien toimesta / painostuksesta repimään merkkivaatteidensa merkit irti ainakin kengistään, tämän teki muistaakseni myös pojan ainoa kaveri. Elokuvan kiusaajat tekivät myös seksuaalista väkivaltaa kiusatulle. Toivottavasti pystytte selvittämään, mikä tämän elokuvan nimi on? Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuva voisi olla seuraava
Låt den rätte komma in (2008)

Ystävät hämärän jälkeen (suomenkielinen nimi)
Ohjaus: Tomas Alfredson
Producent: John Nordling, Carl Molinder
Manus: John Ajvide Lindqvist
Förlaga: Låt den rätte komma in (Roman)
Foto: Hoyte van Hoytema
Medverkande: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per RagnarMer
Utmärkelser: Guldbagge, Festivalpris, Nominerad till Biopublikens prisMer
Filmtyp: Långfilm
Längd: 114 minuter
Åldersgräns: Tillåten från 15 år
Produktionsland: Sverige
Produktionsbolag: EFTI ABMer
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige ABMer
Sverigepremiär: 2008-10-24

Suomen ensi-ilta
Pvm: 28.11.2008
Paikat: Helsinki: Tennispalatsi 12

Stockholmsförorten Blackeberg år 1982.
Oskar är 12 år och mobbad. Hans sadistiska klasskamrater Conny, Martin och Andreas passerar alla gränser i pennalismen. Oskar fantiserar om hämnd, om att ge igen. Om att vara stark, om att våga. Om kvällen står han på lekplatsen och sticker en kniv i ett träd, viskar mobbarnas namn. Då står plötsligt en flicka i klätterställningen. En flicka i hans egen ålder som han aldrig sett förut. Hon heter Eli och är en motsägelsefull uppenbarelse – hennes kloka blick, hennes märkliga doft, att hon är så tunt klädd, så vanvårdad och mager och ändå så vacker.
Under dagarna som följer närmar sig Oskar och Eli trevande varandra. De träffas på lekplatsen efter mörkrets inbrott. Deras vänskap växer till kärlek, och Eli blir det första verkliga hoppet i Oskars liv.
Men det är inte okomplicerat, Eli är inte som andra - hon kan inte vistas i solljus, hon äter inte mat och för att komma in i ett rum behöver hon bli inbjuden. Hon måste dricka människors blod för att leva, hon är vampyr.
Det dröjer innan Oskar inser detta. Och när det står klart för Oskar att Eli måste döda för att leva, står han inför ett val. Hur mycket kan kärleken förlåta?

Håkan är Elis mänskliga medhjälpare. Han är besatt av Eli och förser henne med blod när hon är för svag för att göra det själv. Oskar och Elis förhållande tänder en svartsjuka hos Håkan som driver honom till en fruktansvärd handling. Lacke är ledaren för ett gäng alkoholister som håller till på den lokala kinakrogen. Två av dem blir Elis offer. Det lämnar Lacke, som förlorat sin bäste vän och sin älskade, med ett enda mål: att döda den som är ansvarig. Samtidigt som Lacke vill döda Eli, är Oskars mobbare på jakt efter honom. När kulmen slutligen nås måste Oskar och Eli slåss för sina liv.

Lähde: http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/sokresultat/?searchword=mobbnin…
Muita ruotsalaisia elokuvai aiheesta:
1. Baron Olson (1920, Sverige)
2. Eva - den utstötta (1969, Sverige)
3.Flickan i regnet (1955, Sverige)
4.
Historien om Kim Skov (1981, Danmark)
Historien om Kim
5.
Hugo och Josefin (1967, Sverige)
6.
Klasskamrater (2006, Sverige)
7.
Låt den rätte komma in (2008, Sverige)
8.
Maria (1975, Sverige)
9.
Mälarpirater (1923, Sverige)
10.
Mästerman (1920, Sverige)
11.
När syrenerna blomma (1952, Sverige)
12.
Ole dole doff (1968, Sverige)
13.
Säg det i toner (1929, Sverige)
14.
Under svällande segel (1952, Sverige)
15.
åttonde dagen (1979, Sverige)
Den åttonde dagen

Suomen ensi-illan lähde: http://www.elonet.fi/

Sama teos kirjana:
John Ajvide Lindqvist: Ystävät hämärän jälkeen

Ruotsalainen kauhusensaatio Låt den rätta komma in on kääntynyt suomeksi. Tukholmalaisessa Blackebergin lähiössä 1980-luvun alussa elämä on tavanomaisen uneliasta kansankodin rauhaa, kunnes lähimetsässä tapahtuu häijy rituaalimurha: puussa roikkuu kuiviin valutettu teinipoika.

Murha säväyttää 12-vuotiasta Oskaria, joka fantasioi kostavansa kiusaajilleen. Murhaakin kiinnostavampaa on kuitenkin outo naapurintyttö Eli. Eli on outo tapaus: tyttöä näkee vain iltahämärän jälkeen, hän pukeutuu oudosti, haisee kummalliselle eikä tunne Rubikin kuution kaltaisia itsestäänselvyyksiä.
http://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/ystavat-hamaran-jalkeen/