Haussa mieluusti mahdollisimman alkuperäinen lähde sitaatille " Useimmat ihmiset ...ovat subjektiivisia itseään kohtaan ja objektiivisia kaikkia muita kohtaan…

Kysytty

Haussa mieluusti mahdollisimman alkuperäinen lähde sitaatille " Useimmat ihmiset ...ovat subjektiivisia itseään kohtaan ja objektiivisia kaikkia muita kohtaan – toisinaan hirvittävän objektiivisia – mutta meidän todellinen tehtävämme on olla objektiivisia itseämme kohtaan ja subjektiivisia toisia kohtaan" Sören Kierkegaard.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatti on Søren Kierkegaardin päiväkirjasta kesältä 1847 (tarkkaa päivämäärää merkinnässä ei ole). Tässä alkuperäinen teksti päiväkirjasta, jonka Kierkegaard on itse nimennyt NB2: "De fleste Mennesker ere subjektive mod sig selv og objektive mod alle Andre, rædsomt objektive stundom – ak Opgaven er just at være objektiv mod sig selv og subjektiv mod alle Andre."

Päiväkirjoja ei ole suomennettu, eikä sitaatin suomennoksen alkuperästä valitettavasti löydy tietoa.

Søren Kierkegaards Skrifter -sivusto http://sks.dk/forside/indhold.asp