Haukilahden historia - Miten Haukilahti on syntynyt?

Kysytty

Haukilahden historia - Miten Haukilahti on syntynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haukilahden l. Gäddvikin historian asiakirjatiedot alkavat v. 1540, jolloin Gäddvikin yksinäistalo mainittiin yhtenä Espoon pitäjän kylänä. Talon hävittyä sen entinen alue oli kokonaan asumattomana kaksi vuosisataa siihen asti, kun Gräsan kartano perusti Haukilahden rantaan kaksi torppaa. Torppien lähelle raivattiin peltotilkkuja. Gräsan oli ilmeisesti Espoon vanhin rälssitila ja sitä pidetään historiallisesti yhtenä Espoon tärkeimmistä kartanoista.

Seuraava käännekohta alueen asutushistoriassa oli kahden huvilapalstan (Kalvholmen ja Toppelund) perustaminen alueen kaakkoiskolkkaan 1880- luvulla.

vuonna 1924 alueelle muuttaneen Herlin- nimisen kalastajan haastattelusta käy ilmi, että tuolloin alueella ei vielä ollut yhtään huvilaa. Näihin aikoihin alkoivat useat helsinkiläiset kuitenkin rakentaa kesähuviloitaan alueelle. Tuolloin alueella sijaitsi myös saha ja rannassa oli puutavaran lastaussatama.

Vielä 1960- luvulla oli Haukilahti varsin pieni alue, joka tunnettiin lähinnä tanssilavastaan. (Julkaisusta Alueet ja mielikuvat, Tutkimus kolmesta espoolaisesta asuinalueesta... Osa 1--Mielikuvat)