Harry Potter -kirjojen sanotaan jatkavan brittiläisten "sisäoppilaitosromaanien" perinteitä. Mitä tällaisia, Rowlingin todennäköisesti lukemia ja hänen…

Kysytty

Harry Potter -kirjojen sanotaan jatkavan brittiläisten "sisäoppilaitosromaanien" perinteitä. Mitä tällaisia, Rowlingin todennäköisesti lukemia ja hänen esikuvikseen katsottavia teoksia on lainattavissa Suomessa yleisistä kirjastoista? Mieluiten englanniksi, mutta molemmat kotimaisetkin käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

J.K.Rowlingin itse mainitsemia esikuvia ei tarkistamistani lähteistä löytynyt. Wikipedian sivuilta löytyy listaus brittiläisestä kertomakirjallisuudesta, jonka tapahtumat sijoittuvat sisäoppilaitosmiljööhön. Osoite
http://en.wikipedia.org/wiki/Boarding_school#Boarding_schools_in_fiction

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmien osalta kirjan saatavuus on tarkistettavissa Helmet-aineistohausta http://www.helmet.fi
Helsingin kaupunginkirjaston kaikkia vanhempia kirjoja ei ole vielä toistaiseksi asiasanoitettu. Helmet-aineistohaussa on linkki Sanahaku. Hakusanakenttään voi kirjoittaa esim Englanti tyttökirjat. Muita hyviä hakusanoja on esim klassikot ja sisäoppilaitokset. Hakutuloksen kirjoista voi vain arvailla, ovatko ne mahdollisesti toimineet Rowlingin innoittajina.

Hyvää taustatietoa J.K.Rowlingista löytyy Biography Resource Center -tietokannasta, johon on pääsy kirjaston työasemilta.

0 ääntä

Kommentit