Harry Martinsonin "Aniara" tuli joskus 70-luvulla radiosta kuunnelmana. Onko tätä saatavissa lainaksi jostakin? Teoksesta on tehty myös elokuva, onko sitä…

Kysytty

Harry Martinsonin "Aniara" tuli joskus 70-luvulla radiosta kuunnelmana. Onko tätä saatavissa lainaksi jostakin? Teoksesta on tehty myös elokuva, onko sitä saatavissa?

Onko Mikis Theodorakisin sävellys "Canto General", joka on esitetty televisiossa vuonna 1982, tallennettu DVD-levylle? Siinä esiintyivät Arja Saijonmaa, Tapani Kansa ja Koiton Laulu. Oli tosi mahtava esitys, jonka Theodorakis itse johti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion tallennepalvelu julkaisi Radioteatterin vuonna 1975 toteuttaman Aniaran kuunnelmaversion C-kasettina 1985. Tätä on vielä muutamasta kotimaisesta kirjastosta saatavilla. CD:nä tätä ei ole julkaistu.

Löysin kaksi elokuvaversiota Martinsonin avaruusrunoelmasta - toinen vuodelta 1960, toinen 2018. Jälkimmäisestä on olemassa DVD- ja blu-ray-julkaisu, mutta sitä ei ole kotimaisten kirjastojen kokoelmissa.

Kahdessa osassa 23.1.1982 ja 6.2.1982 televisioitua Mikis Theodorakisin Canto general -esitystä ei ole saatavilla ääni- eikä kuvatallenteena kirjastojen eikä kaupallisten toimijoiden kautta.

0 ääntä

Kommentit

Canto General kuitenkin löytyy RITVA-tietokannasta (kahdessa osassa, joista vain ensimmäinen on televisioitu 23.1.1982 ja toinen vasta 6.2.1982). Tämä tarkoittaa, että se on tarvittaessa sentään katseltavissa Radio- ja televisioarkiston katselu- ja kuuntelupisteissä:

https://rtva.kavi.fi/cms/page/page/info_katselupisteet

Juuri tätä kirjoittaessa kuunnelma on kuunneltavissa Yle Areenalta.