Harmaantuvatko papukaijat vanhetessaan? Olen miettinyt eläinten vanhenemisten fyysisiä merkkejä; koirat harmaantuvat, jne. Linnuilla tosin on säännöllinen…

Kysytty

Harmaantuvatko papukaijat vanhetessaan? Olen miettinyt eläinten vanhenemisten fyysisiä merkkejä; koirat harmaantuvat, jne. Linnuilla tosin on säännöllinen sulkasato, joten höyhenet ovat aina suhteellisen uusia? Voiko todella vanhalla papukaijalla kuitenkin olla värimuutoksia esimerkiksi naaman alueella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen papukaijayhdistyksestä kerrottiin, että heidän tietämänsä mukaan papukaijat eivät vanhetessaan harmaannu tai värit muutenkaan haalistu.

Erona muihin eläimiin papukaijojen tietyt värit, joista esimerkiksi sukupuolet erottaa toisistaan, tulevat esiin vasta noin vuoden vanhalla eläimellä. Tällaisia ovat vaikkapa undulaattien vahanokan (pieni alue nokan yläpuolella, jossa on myös sieraimet) väri tai jakojen eli harmaapapukaijojen sukupuolet erottava silmien väri.