Hannu Rajaniemen kirjoissa Kvanttivaras ja Fraktaaliruhtinas (ja oletettavasti myös trilogian komannessa osassa) eletään aurinkokunnassa, jossa ei ole Jupiter…

Kysytty

Hannu Rajaniemen kirjoissa Kvanttivaras ja Fraktaaliruhtinas (ja oletettavasti myös trilogian komannessa osassa) eletään aurinkokunnassa, jossa ei ole Jupiter-planeettaa. Se on niin sanotusti räjähtänyt atomeiksi.

Jos Jupiter oikeasti katoaisi, niin miten se vaikuttaisi jäljelle jääneiden planeettojen ratoihin vai vaikuttaisiko mitenkään? Entä Jupiterin kuiden liikkeisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aurinkokunnan kaikki planeetat kiertävät Aurinkoa. Näin ollen Jupiterin katoaminen ja sen painovoiman häviäminen ei vaikuttaisi sanottavasti muiden planeettojen kiertoratoihin, koska Auringon painovoima on määräävin tekijä.

Jupiterin kuiden uusien ratojen laskeminen vaatisi huomattavasti matemaattisia kaavoja ja laskutehoa. Jupiterin koko kuujärjestelmä (67 kuuta) kiertää yhdessä Jupiterin kanssa Aurinkoa ja lisäksi kuut kiertävät Jupiteria.

Jupiterin uloimmat kuut jatkaisivat Auringon kiertämistä suunnilleen samalla etäisyydellä Auringosta kuin ennenkin.

Sisemmät kuut lähtisivät uusille radoille aurinkokuntaan.