Hankkimassani kirjassa on pistävä, tunkkainen haju ja siinä on yhdessä sivussa tummaa laikkua. Lienee hometta? Miten kirjan saa puhdistetuksi? Kirjaa en…

Kysytty

Hankkimassani kirjassa on pistävä, tunkkainen haju ja siinä on yhdessä sivussa tummaa laikkua. Lienee hometta? Miten kirjan saa puhdistetuksi? Kirjaa en haluaisi hävittää, koska se on harvinainen ja minulle arvokas.

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kirjassasi on hometta, se on tukala vihollinen. Hometta on hyvin vaikea poistaa, ja rihmastoja ja itiöitä voi jäädä kirjaan joka tapauksessa. Tummia laikkuja kirjasta ei varmaankaan saa enää pois ilman ammatilaiskäsittelyä.
Voisit kuitenkin kokeilla arvokkaaseen kirjaasi ruokasoodaa. Paul Andrea neuvoo kirjassaan "Ruokasoodan ihmeet" seuraavaa: "Pudotitko kirjan kylpyammeeseen? Käytä ruokasoodaa kirjan kuivaamiseen ja homeen estoon. Ripottele sivujen väliin ja anna kirjan kuivua. ... Kun kirja on täysin kuiva, voit tomuttaa sen uudelleen ruokasoodalla ja päästä näin eroon homeesta, jota ehkä on kehittynyt kirjan sivuille. Jätä kuivumaan aurinkoiselle paikalle."
Ehkä kannattaisi kokeilla ruokasoodalla tomuttamista ja tuulettamista tai varovaista imuroimista muutamaan kertaan. Onnea matkaan!