Hankintaehdotuksiin liittyen kysyisin, että pitääkö tietystä kirjasta/teoksesta tulla tietyn verran ehdotuksia ennen kuin se hankitaan kokoelmaan? Onko tähän…

Kysytty

Hankintaehdotuksiin liittyen kysyisin, että pitääkö tietystä kirjasta/teoksesta tulla tietyn verran ehdotuksia ennen kuin se hankitaan kokoelmaan? Onko tähän olemassa mitään viitteellistä lukumäärää? Mitkä muut asiat vaikuttavat mahdolliseen valintaan? Entäs miten iso osa kirjastokokoelmasta on prosentuaalisesti hankintaehdotusteoksia?

Vastaus

Vastattu

Jyväskylän kaupunginkirjastossa hankintaehdotuksen toteutuminen ei edellytä tiettyä lukumäärää ehdotuksia. Aineiston valintaan vaikuttavat kirjaston yleiset valintaperiaatteet, mm. teoksen arvioitu kysyntä. Vain pieni osa kirjaston kokoelmasta on hankintaehdotuksia, mutta sitä ei erikseen tilastoida.