Hämeenlinnan Loimalahdessa Viialantiellä oleva rivitalomme takapihalla nousee mäki joka kuuluu 3.jääkauden muodostumiseen. Mäen rinteessä on pirunpelto…

Kysytty

Hämeenlinnan Loimalahdessa Viialantiellä oleva rivitalomme takapihalla nousee mäki joka kuuluu 3.jääkauden muodostumiseen. Mäen rinteessä on pirunpelto runsaasti pyöreitä kiviä.Aivan asuntomme kohdalla on ainakin 2m korkea siirtolohkare ja 30 metrin päässä toinen. Mistä löytäisin kohteesta enemmän tietoa?

Vastaus

Vastattu

Ikävä kyllä kirjastossamme ei löydy tarkempaa tietoa näin pieneltä alueelta, mutta alla joitakin viitteitä jääkausiin, muinaisrantakivikoihin eli pirunpeltoihin, muinaisrantoihin, karttapalveluihin sekä siirtolohkareisiin liittyen.

Maankamara-karttapalvelusta löytyy tietoja Suomen maa- ja kallioperästä. Linkki palveluun https://gtkdata.gtk.fi/maankamara/

Palvelussa yhdistyvät mm. maa- ja kallioperäkartat, tarkka korkeusmalliaineisto sekä ilmakuvat. Nähtävissäsi on lisäksi esimerkiksi hallinnolliset rajat, suojelualueet, kiinteistöt ja valuma-alueet, geologiset luontokohteet, kiviainesvarannot, geoenergiapotentiaali, Suomen ympäristökeskuksen aineistoja (mm. pohjavesialueet ja luonnonsuojelukohteet) sekä Maanmittauslaitosen pohjakartat.

Virkki, H. & Hokkanen, K. (2007). Kanta-Hämeen muinaisrannat: Itämeren varhaisvaiheiden visualisointi. Hämeenlinna: Hämeen liitto.

Ratia Aatto: Lohkareesta emäkallioon - Jäätiköstä maaperäksi
Kustantaja: Tammi, painovuosi:1996

Koivisto, M. (2004). Jääkaudet. Helsinki: WSOY.

Isomäki, R. (2015). Miten salpausselät syntyivät. Helsinki: Into.

Kesäläinen, T., & Kejonen, A. (2019). Suomen lohkareet ja tarinakivet. Helsinki: Salakirjat.

Rönkä, Mia. Pirun kivinen pelto.
Julkaisussa      Suomen luonto. - 2017 : 6, s.62-64

Lounema, Risto (2001). Kiikkukivet, siirtolohkareet ja lohkareluolat.
Julkaisussa: Suomen luonnon ihmeitä/Lounema, R. - Helsinki: Yhtyneet Kuvalehdet, 2001, s. 40-51

Hämeen läänin luonnon- ja maisemansuojelun kannalta arvokkaat kallioalueet, osat I ja II, 1996. Suomen ympäristökeskus, Luonto- ja maankäyttöyksikkö. Helsinki.

Kananoja, T., 1999. Kallioperän suojelu- ja opetuskohteita Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä. Suomen ympäristö 333. Ympäristöministeriö, alueidenkäytön osasto. Helsinki. 196 s.

http://nuortenluonto.fi/pirunpelto-ja-muita-jaakauden-jalkia/

Lisätietoja kannattaa kysyä Hämeen liitosta, Hämeenlinnan kaupungilta tai Hämeenlinnan kirjastosta.