Haluasin löyttää kirjan/kirjoja jotka kertovan sarjamurhista murhaajan näkökulmasta... Olisi kuva jos nissä olisi taboo asioita kuten nekrofiliaa. Niiden ei…

Kysytty

Haluasin löyttää kirjan/kirjoja, jotka kertovan sarjamurhista murhaajan näkökulmasta... Olisi kuva jos niissä olisi taboo-asioita kuten nekrofiliaa. Niiden ei tarvitse perustua toteen, mutta tämä olisi kuitenkin erittäin iso plussa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Euroopan johtava rikospsykologi Thomas Mûller kertoo kirjassaan Ihmispeto (2006) kokemuksistaan rikollisten ja sarjamurhaajien seurassa sekä rikospsykologin työkuvasta. ”En pysty ajattelemaan kuin sarjamurhaaja, mutta voin yrittää asettua hänen kenkiinsä”.

Charlotte Greigin teoksessa Evil serial killers:in the minds of monsters (2010) esitellään lyhyesti 50 sarjamurhaajaa  kuoleman enkeleistä ja kannibaaleista vampyyritappajiin.

Patricia Cornwell kertoo kirjassaan Murhamiehen muotokuva: Viiltäjä-Jack - tapaus selvitetty (2003), miten hän selvittää sarjamurhaajan henkilöllisyyden. Kyseessä on sekä tositarina että psykopaatin muotokuva.

Ohessa kaunokirjallisuutta, jossa sarjamurhaajan näkökulmaa myös:

Bret Easton Ellis on kirjoittanut vuonna 1991 Amerikan Psykon, jossa fiktiivinen rikas newyorkilainen nuorukainen kertoo ensimmäisessä persoonassa tavastaan viettää päivisin laatuaikaa yläluokkaan kuuluvien ystäviensä kanssa ja öisin hän vaeltaa tappamassa ihmisiä; teos sisältää kannibalismia.

.Samaten Thomas Harrisin luoma kuvitteellinen hahmo Hannibal Lecter , joka esiintyy hänen kirjoittamissaan romaaneissa Punainen lohikäärme, Uhrilampaat, Hasnnibal ja Nuori Hannibal, on kannibalistinen sarjamurhaaja, joka tapettuaan ihmisen valmisti murhatusta itselleen aterian.

Jeff Lindsayn Dexter vailla varjoaan, Dexterin kolkko kutsumus ja Dexterin pimeät unet kertovat  Dexter Morganista, joka työskentelee päivisin Miamin poliisin laboratoriossa ja vapaa-aikana murhaa ihmisiä, vain pahoja ihmisiä.

Lawrence Sanders on kirjoittanut 1990-luvulla Ensimmäisen ja Kolmannen kuolemansynnin, joissa molemmissa seurataan sarjamurhaajaa alusta saakka rinnakkain poliisin kanssa. Näissäkin kummassakin kirjassa murhaaja elää kaksoiselämää.

Kirjojen saatavuus selviää Vaskissa hakemalla kirjan nimellä https://vaski.finna.fi/

3 ääntä

Kommentit

Patricia Cornwell ei ole toiminut koskaan oikeissa rikosten selvittelyissä ja tuo yllämainittu kirja floppasi tosi pahasti koska on pelkkää satua. Kirjan markkinointiin varmaan paloi miljoonia mutta sitä ei ole näköjään otettu todesta muualla kuin Turussa...