Haluan tutustua luontokuvaukseen suomalaisessa, erityisesti vanhemmassa klassisessa kaunokirjallisuudessa. Keiden kirjailijoiden teoksia minun kannattaisi…

Kysytty

Haluan tutustua luontokuvaukseen suomalaisessa, erityisesti vanhemmassa klassisessa kaunokirjallisuudessa. Keiden kirjailijoiden teoksia minun kannattaisi lukea?

Vastaus

Vastattu

Esimerkiksi J. L. Runeberg, Z. Topelius, Aleksis Kivi, Juhani Aho, Eino Leino, Otto Manninen, Joel Lehtonen, Helvi Juvonen, Maria Jotuni, F. E. Sillanpää, Aaro Hellaakoski ja Veikko Huovinen ovat sellaisia kirjailijoita, joiden teoksissa on luontokuvausta. Kaunokirjallisuuden lisäksi suosittelen tutustumaan Pertti Lassilan teoksiin Metsän autuus: Luonto suomalaisessa kirjallisuudessa 1700-1950 ja Runoilija ja rumpali: Luonnon, ihmisen ja isänmaan suhteista suomalaisen kirjallisuuden romanttisessa perinteessä. Näistä teoksista voi saada sekä lisää lukuvinkkejä että uutta näkökulmaa luontokuvauksen tulkitsemiseen.