Haluaisin tutustua suomalaisiin naispuolisiin taru- tai mytologiahahmoihin tai -tarinoihin. Mistä lähtisin etsimään?

Kysytty

Haluaisin tutustua suomalaisiin naispuolisiin taru- tai mytologiahahmoihin tai -tarinoihin. Mistä lähtisin etsimään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisesta mytologiasta ja suomalaisista taruolennoista on julkaistu paljon kirjoja. Niitä voi hakea oman kirjaston verkkosivuilta tai esimerkiksi Finna-hakupalvelusta (https://finna.fi/) valitsemalla tarkennetun haun, kirjoittamalla haluamansa hakusanan ja valitsemalla "kaikki osumat" -kohdan tilalle "aihe". Näin pystyt rajaamaan haut tiettyyn aiheeseen. Suomalaisista naispuolisista taru- tai mytologiahahmoista voi etsiä kirjallisuutta esimerkiksi hakusanalla "suomalainen mytologia" tai ”mytologia suomalaiset”. Usein teoksissa käsitellään sekä mies- että naispuolisia hahmoja. Voit myös hakea sanoilla "naiset myytit" tai "mytologia naiset", mutta tällöin hakutuloksissa on myös muita kuin suomalaisia naisiin liittyviä myyttejä.Tässä vielä joitakin poimintoja aiheeseen liittyvistä kirjoista:

- Korte, Irma: Nainen ja myyttinen nainen

- Haavio, Martti: Suomalainen mytologia

- Ojanen, Eero: Suomalaiset taruolennot