Haluaisin vinkkejä hyvään ja mahdollisimman kaikenkattavaan kirjaan/kirjoihin Amerikan intiaaneista. Nimenomaan eri heimoista ja niiden tavoista ja historiasta…

Kysytty

Hei! Haluaisin vinkkejä hyvään ja mahdollisimman kaikenkattavaan kirjaan/kirjoihin Amerikan intiaaneista. Nimenomaan eri heimoista ja niiden tavoista ja historiasta, ei niinkään myöhemmästä orjuudesta ja huonosta kohtelusta. Lisäksi kysyisin, miksi puhutaan lähinnä Pohjois-Amerikan intiaaneista? Kun mennään etelään, puhutaan enimmäkseen korkeakulttuureista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Virrankosken teos Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit on kattava teos Pohjois-Amerikan intiaaneista, eri heimoista ja näiden tavoista ja kulttuurista.

Ihan vastaavaa teosta ei tietääkseni löydy Etelä- ja Keski-Amerikan intiaaneista. Täytyy siis hakea tietoa useammasta lähteestä. Näiden alueiden intiaanikulttuureja esitellään mm. teoksissa Muinaiset intiaanikulttuurit (inkat, mayat, asteekit) ja 1491: Amerikka ennen Kolumbusta.

Kysyit myös pohjoisen ja etelän intiaanikulttuurien eroista. Etelä-Amerikan intiaanit olivat saavuttaneet kehityksessään vaiheen, jota voidaan pitää korkeakultuurina. Niillä oli mm. järjestäytynyt hallinto, monimutkainen uskonto, eriytyneitä ammatteja, yhteiskuntaluokkia, taidetta ja arkkitehtuuria, julkisia laitoksia ja kirjoitusjärjestelmä.

Tässä lista joistakin aiheeseen liittyvistä kirjoista sekä nettisivut:

TEKIJÄ Virrankoski, Pentti
TEOS Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit : intiaanikansojen kulttuuri ja historia Rio Grandelta Yukonjoelle / Pentti Virrankoski ; [kartat: Leena Kiiskelä] ; [piirrokset: Hannu Kujanen]
JULKTIEDOT Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1994
Standard no 951-717-788-7 (sid.)

TEKIJÄ Legay, Gilbert
TEOS Intiaaniatlas / teksti ja kuvat Gilbert Legay ; suomentanut Pirkko Biström
JULKTIEDOT Porvoo : WSOY, cop. 1993
Standard no 951-0-20440-4 (sid.)

TEKIJÄ Andersson, Rani-Henrik
TEOS Intiaanit : Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen historia / Rani-Henrik Andersson, Markku Henriksson
JULKTIEDOT Helsinki : Gaudeamus Helsinki University Press, 2010 (Tampere : Tammerprint)
Standard no 978-952-495-162-3 (sid.)

TEOS Muinaiset intiaanikulttuurit / päätoimittaja: Hanne-Luise Danielsen ; [toimituskunta: Sirpa Alkunen ... et al.] ; [kirjoittajat: Peter Krogh Andersen ... et al.]
JULKTIEDOT [Oslo] : Bonnier Publications International, 2013
Standard no 978-82-535-3310-0 (sid.)
Standard no 978-82-535-3197-7 (sid., koko teos)

TEKIJÄ Mann, Charles C.
TEOS 1491 : Amerikka ennen Kolumbusta / Charles C. Mann ; suomentanut Milla Karppinen ja Leena Teirioja
JULKTIEDOT Helsinki : Into, 2011 (Viro : Printon)
Standard no 978-952-264-076-5 (nid.)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Etel%C3%A4-Amerikan_intiaanikulttuurit

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjois-Amerikan_intiaanit

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sivilisaatio#Sivilisaation_tuntomerkkej.C…

https://fi.wikipedia.org/wiki/Varhaiset_korkeakulttuurit

6 ääntä

Kommentit

Mihin unohtui "inkatutkija" Rafael Karsten, joka on ikuistettu jopa sarjakuvataiteilija Hergén Tintin seikkailuihin? Teoksia suomeksi mm.: Intiaanien parissa Ecuadorin aarniometsissä, osa 1 (1920), Intiaanien parissa Ecuadorin aarniometsissä, osa 2 (1921;), Inkavaltio ja sen kulttuuri (Tammi 1946) sekä useita englanninkielisiä teoksia samasta aiheesta.