Haluaisin tutustua paremmin oopperaan; mistä alkaisin? Onko olemassa kirjaa, jossa kerrotaan mitä asioita pitäisi löytää kappaleesta/ oopperasta ja sitten…

Kysytty

Haluaisin tutustua paremmin oopperaan; mistä alkaisin? Onko olemassa kirjaa, jossa kerrotaan mitä asioita pitäisi löytää kappaleesta/
oopperasta ja sitten saaataisi kuunnella levyltä sen oopperan?
Aluksi yleisimmät oopperat ja jos asia niinsanotusti kolahtaa, voi tutkia asiaa tarkemmin!!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todella, kannattaa aloittaa tutustumalla kirjaan, jossa kerrotaan oopperan historiasta ja esitellään tunnetuimpia oopperoita. Tässä muutama esimerkki Helmet-tietokannasta:

Herzen, Pirjo von: Mentäiskö oopperaan! Tammi. 12 http://luettelo.helmet.fi/record=b2028212~S12*fin

Riding, Alan: Ooppera. WSOY, 2008 http://luettelo.helmet.fi/record=b1844738~S12*fin

Arni, Erkki: Tervetuloa oopperaan: johdatus jokamiehelle ja –naiselle. WSOY 1996. http://luettelo.helmet.fi/record=b1142061~S9*fin

Oppaan pohjalta varmaan löytyy ooppera, joka kiinnostaa. Suosittelisin jotain perinteistä oopperaa, jossa on kauniita, melodisia, yleisesti tunnettuja aarioita. Ennen muuta Verdiä (La Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Aida jne. jne), tai sitten vaikka Tšaikovskia (Patarouva, Jevegni Onegin). Aida muuten on kansallisoopperan ohjelmistossa!

Sitten vain hankit valitsemasi oopperan – näin alkuvaiheessa ehdotan että haet sen kirjastosta. Levypaketti sisältää vihkosen, jossa kerrotaan seikkaperäisesti kyseisin oopperan tausta. Vihkossa on myös oopperan koko teksti alkukielellä ja käännettynä. Ja sitten vain intensiivisesti kuuntelemaan oopperaa! Kokemukseni on, että musiikki, joka saattaa aluksi kuulostaa meteliltä ja kirkumiselta, muuttuu tutuksi tullessaan aina vain kauniimmaksi ja kiehtovammaksi.