Haluaisin tutkia Kormano- nimen taustaa. Mistä se tulee jne. ? Kuinka lähtisin etenemään?

Kysytty

Haluaisin tutkia Kormano- nimen taustaa. Mistä se tulee jne. ? Kuinka lähtisin etenemään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan laatimassa aakkosellisessa hakuteoksessa Sukunimet (Otava, 2000) kerrotaan, että Kormano on karjalainen Jaakkimasta ja Lumivaarasta lähtöisin oleva sukunimi. Sen katsotaan perustuvan venäläiseen taskua merkitsevään sanaan karman, karjalan kielessä kormáni. Sukunimi on mainittu myös Viljo Nissilän tutkimuksessa Suomen Karjalan nimistö (Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, 1975) sivulla 208. Karjalan kielen sanakirja (Suomalais-ugrilainen seura 1974) antaa sanalle kormano (siis o myös lopussa) merkityksen tasku. Sitä on käytetty useilla karjalankielisillä paikkakunnilla.

17 ääntä

Kommentit

Isäni äidin äiti oli nimeltään Anna Nuutintytär Parikka (o.s. Kormano)
Syntynyt: 1. Maalis 1846 Paikka: Mikli
Kuollut: 5. Touko 1883 (37 ikäisenä) Paikka: Mikli
Muita tietoja Kormano-nimisistä sukulaisista ei ole.
Yst terv. Jarmo Karivaara, email: jarmokarivaara@gmail.com