Otsikko
Haluaisin tietoja (tehdyistä tutkimuksista), jotka koskevat laatu- tai ympäristöhallintajärjestelmien käyttöönottoa. Myös pro gradu -työt kelpaavat.

Kysytty

Haluaisin tietoja (tehdyistä tutkimuksista), jotka koskevat laatu- tai ympäristöhallintajärjestelmien käyttöönottoa. Myös pro gradu -työt kelpaavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikenlaiset opinnäytetyöt ovat tutkimuksen harjoittelua ja siksi on syytä kertailla sitä, miten tutkimuksen tekeminen etenee. Monesti haalitaan läjäpäin lähdeaineistoa, jolloin oman tutkimuksen tekemiseen käytettävä aika hupenee aineiston läpikäymiseen. Alkuun riittää pari hyvää lähdettä, joiden lähdeluetteloihin tutustumalla saa lisävinkkejä.

Toisaalta aineiston kerääminen aiheesta, joka on uudehko tai ei kovin paljon tutkittu, kuten ympäristöhallintajärjestelmät, saattaa tuottaa vaikeuksia: aiheesta ei tunnu löytyvän mitään. Silloin on syytä purkaa fraasia "ympäristöhallintajärjestelmien käyttöönotto" ja miettiä, mitkä ovat ne laajemmat käsitteet, joiden avulla tiedonhakua voi tehdä.

Tässä tapauksessa esimerkiksi toimintaohjelmat, ympäristönsuojelu, ympäristöjärjestelmät, kestävä kehitys, ympäristöpolitiikka. Tutkimuksen tekijä on kuitenkin alan asiantuntija, joten varmasti löydät käyttökelpoisempia ja täsmällisempiä käsitteitä, samoin englanninkielinen terminologia on alaa tuntevalle helpompaa.

Sanahakua käyttäen löytyi korkeakoulujen yhteistietokannasta Lindasta pari tutkimusta. Päivinen, Tarja : ”Ympäristönhallintajärjestelmä ja ympäristövaikutusten arviointi puunhankintaorganisaatiossa ” (diplomityö, Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu, 1995). Tervonen, Pekka:
”Yrityscase Rautaruukki Steel Raahen terästehdas : ympäristöhallintajärjestelmä - sen rakentaminen ja integrointi osaksi kokonaisvaltaista toiminta- ja johtamisjärjestelmää ” ( Kuopio, 1999. Lisensiaatintyö).
Huhta, Pekka: ”Konepajojen ympäristöhallinta : Ekotehdas-projektin väliraportti ” ( Espoo : TKK, 1999) Lisäksi Mika Soinisen ja Mari Nurmen alaa käsittelevät gradut löytyvät Jyväskylän yliopiston tutkielmapankista http://docuweb.jyu.fi/scripts/webmain.dll

Aiheesta löytyy myös artikkeliviitteitä. Niihin kannattaa tutustua lähimmässä kirjastossa. Arto ja Aleksi ovat kotimaisia artikkelitietokantoja, Ebsco on ulkomaisten, lähinnä englanninkielisten lehtien kokoteksti- ja viitetietokanta. Näitä kaikkia voi tutkailla ainakin suurimmissa maakuntakirjastoissa.

Lisäksi kannattaa tehdä hakuja Teknillisen korkeakoulun http://www.hut.fi/Yksikot/Kirjasto/ ja muiden tieteellisten kirjastojen http://hul.helsinki.fi/tilke/ tietokannoista.