Haluaisin tietoja Suomen kuningas- ja mahtimiessuvuista sekä heimoista vuosilta 400-1200. Olisiko jotain graduja, lisureja tai väitöskirjoja? Mistä kannasta…

Kysytty

Haluaisin tietoja Suomen kuningas- ja mahtimiessuvuista sekä heimoista vuosilta 400-1200. Olisiko jotain graduja, lisureja tai väitöskirjoja? Mistä kannasta niitä pitää hakea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

hei,

Ainakin Faravidin maa - Pohjois-Suomen historia -niminen teos käsittelee jonkin verran aikaa ennen kristinuskoa. Sen ovat toimittaneet Kyösti Julku ja Jorma Ahvenainen. Oulu 1985.

myös näistä voisi olla apua:
Ylimaunu, Timo; Kvenland 1000; Perämeren rannikon ihminen rautakaudella. Kemi 1995.
Old Norse and Finnish religions and cultic place-names. Åbo 1990.
Häkkinen, Kaisa; Suomalaisten esihistoria kielitieteen valossa. Helsinki SKS 1996.

Yliopistokirjastojen yhteisluettelosta Lindasta voit hakea itse lisää teoksia asiasanoilla "rautakausi" "esihistoria" "suomi" "varhaishistoria" "nimistöntutkimus" "asutushistoria". Lindan käytöstä voit kysyä lähikirjastostasi. Mielenkiintoisilta vaikuttavat teokset on mahdollista kaukolainata lähikirjastoosi. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä lähimmän yliopiston humanistisen tiedekunnan kirjastoon ja pyytää heitä tekemään tiedonhaun aiheesta. Jos et ole kyseisen yliopiston opiskelija, tiedonhaku on todennäköisesti maksullinen. Tällöin saat kuitenkin kaiken mahdollisen tiedon aiheeseen liittyen. Yliopistojen kirjastoissa on käytettävissä useampia tietokantoja kuin kuntien kirjastoissa.

Myös lapin verottajista pirkkalaisista on tehty tutkimusta. Heistä voit hakea sanlla "pirkkalaiset". Samoin hämeen alueen asukkaista löytyy tietoa esimerkiksi asiasanoilla "Häme" ja "historia" tai "esihistoria".

Tässä varsin mielenkiintoinen linkki Norjan perustamisesta ja sivuilla kerrotaan myös mm. Kainuun kuninkaasta Faravidistä. Sivulta kuitenkin puuttuu lähdeluettelo (!!!) vaikka tekijän nimi ja sähköpostiosoite ovatkin näkyvillä. http://medlem.tripodnet.nu/finnpro/kainuunmaa.htm

artikkeleita:
Vahtola, Jouko; Keitä olivat kveenit, kainulaiset ja pirkkalaiset? Hiidenkivi 1995 nro 1.
Horsma-aho, Olavi; Kveenit, kainulaiset ja pirkkalaiset. Hiidenkivi 1995 nro 3.