Haluaisin tietoja kirjailija Mariaana Jäntistä. Hän kirjoitti teoksen Amorfiaana 1986 Gummerukselta, mutta kukaan ei tunnu tietävän hänestä mitään.

Kysytty

Hei!

Haluaisin tietoja kirjailija Mariaana Jäntistä. Hän kirjoitti teoksen Amorfiaana 1986 Gummerukselta, mutta kukaan ei tunnu tietävän hänestä mitään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mariaana Jäntistä löytyy jonkin verran tietoa seuraavista teoksista ja artikkeleista:

"Sain roolin johon en mahdu": suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja
toim. Marja-Liisa Nevala, Otava 1989 (ss. 705-707)

Pyysalo: "Kaksi tapaa lukea kuvaa." Haastattelu Suomen kuvalehdessä 42/1986

Stiller: "Nuoren kirjailijan kärsimykset." Haastattelu Kotilääri-lehdessä 12/1986

Lisäksi Jäntin teoksesta Amorfiaana on tehty ainakin kaksi pro gradu -tutkielmaa:

Hakala: Semioottisen ja symbolisen rajankäyntiä Mariaana Jäntin Amorfiaanassa. Helsingin yliopisto 1994.

Järvinen: "Minäkin tarvitsen porraskiven, ruumiskappaleen." Naisen ruumiillisuus Mariaana Jäntin Amorfiaanassa. Oulun yliopisto 2000.