Haluaisin tietoja Boklaget-nimisestä kirjankustantamosta ja sen historiasta sekä toimipaikasta. Mahtaako se enää olla toiminnassa?

Kysytty

Haluaisin tietoja Boklaget-nimisestä kirjankustantamosta ja sen historiasta sekä toimipaikasta. Mahtaako se enää olla toiminnassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uppslagsverket Finland 1, s. 170 (ilm. v. 2003) mainitsee, että Boklaget (för södra Finland) perustettiin v. 1974 täydentämään aikaisempien kustantamojen tuotantoa, jonka väitettiin olevan liian varovaista ja sovinnaista. Kustantamo julkaisi yhteiskunnallisesti keskustelevaa kirjallisuutta, runoudella oli tärkeä osuus. Kirjallinen vuosikirja BLÅ arvioi kriittisesti suomenruotsalaista kirjallisuutta. Kustantamon kautta julkaisseita kirjailijoita olivat mm. Birgitta Boucht, Joakim Groth, Henrik Jansson, Tatiana Sundgren ja Thomas Wulff. Upplagsverket mainitsee edelleen, että 1990-luvun alun jälkeen julkaisutoimintaa ei juuri ole ollut ("Sedan början av 1990-t. har utgivningen legat nere."). Pääkaupunkiseudun kirjastojen (luettelo http://www.helmet.fi/) uusin kirja tältä kustantajalta on vuodelta 1992. BLÅ-vuosikirjan viimeinen ilmestymisvuosi näyttää olevan 1990. Kustantamon kirjojen julkaisupaikkana oli Helsinki. Suomen kirjallisuus -vuosikirjojen (=Kansallisbibliografian) kustantajaluettelossa Boklagetilla oli helsinkiläinen postilokero-osoite, puhelinnumero yleensä puuttui, joten ilmeisesti mitään raskasta organisaatiota ei ollut. Yllä mainitut kirjailijat eivät ainakaan ole julkaisseet Boklagetin kautta viimeisen puolentoista vuosikymmenen aikana, muitten kautta kylläkin.