Haluaisin tietoa talosta nimeltä Töölön torni sijaitsee Töölössä, torin varrella Helsingissä . Rakennettu n. 1936-37. onkohan olemassa mitään julkaisua tai…

Kysytty

Haluaisin tietoa talosta nimeltä Töölön torni sijaitsee Töölössä, torin varrella Helsingissä . Rakennettu n. 1936-37. onkohan olemassa mitään julkaisua tai miten muuten voisi asiaa lähestyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Töölöntorinkatu 11:ssä sijaitsevan Töölöntornin (näytetään useimmiten kirjoitettavan yhdyssanaksi) on suunnitellut arkkitehti tai oikeastaan arkkitehtiylioppilas Helge Lundström vuonna 1935. Talo valmistui vuonna 1936. Lundström on suunnitellut lukuisia rakennuksia Helsinkiin. Hänen tunnetuin luomuksensa on Tennispalatsi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helge_Lundstr%C3%B6m

Talosta ei kovin paljon tietoa löytynyt. Yksi lähde voisi olla Tommi Lindhin lisensiaattityö Teknillisestä korkeakoulusta: Töölöläisfunktionalismin neljä vaihetta (2002). Kirja on Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan ja Museoviraston kirjastoissa sekä Aalto-yliopiston kirjastossa. Osa työstä löytyy netitse, tässä osoitteessa on kuva ja hiukan tietoa Töölöntornista sivulta 90:

http://www.saunalahti.fi/~lindhto/lisuri/kuvat/Lindh-082-107.pdf

Ei aivan tämän talon historiaa, mutta aika lähellä olevaa kuvaa Tapio Kaupin kirja Junarosvon pommi: lasten elämää Töölöntorinkatu 3:ssa 1950-1960-luvulla (1994). Kirja on Museoviraston kirjaston kokoelmissa.

0 ääntä

Kommentit

Jos munkkiniemeläisiltä kysytään, missä on asunto-osakeyhtiö Kolmikontu, he tuskin osaavat vastata. Sen sijaan kaikki tietävät "Apinalinnan" kolme asuintaloa Laajalahdentie 20-24:ssä.
Toivo Pekkanen http://muistolaatta.blogspot.com/2021/01/toivo-pekkanen.html
leikkiytoverit 40luvulla Pekkasten lapset ovat Antero (s. 1939) ja Riitta (s. 1942).
ja heidän naapuri Pitkänen, joista Anneli oli kansiskamu Töölön Kansakoulussa..

Hei! Minäkin etsin tietoa lapsuuteni kotitalosta Töölöntorinkatu 11 enkä sitä oikein löytänyt. Kirjoitin faktan ja fiktion sekoituksen vanhempieni Aino ja Toivo Pekkasen elämästä ja siihen panin sen muistitiedon mitä minulla oli. Jotain uutta siitä saattaa ulkopuolisille löytyä. Asuin talossa 1942-1964.
Mainitsemasi tyttö lienee ollut Pitkäniemen Anneli muuta Annelia en talossa muista olleen.