Haluaisin tietoa olympialaisten avajaisissa esitetystä "Lipunheilutusohjelmasta".

Kysytty

Haluaisin tietoa olympialaisten avajaisissa esitetystä "Lipunheilutusohjelmasta".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Torinon 2006 talviolympialaisten avajaisten ohjelmajärjestys kertoo seuraavaa ohjelmanumerosta Italian passion / Flag wawers:(Olen kääntänyt tämän vapaasti englanninkielisestä tekstistä. Katsoin itsekin avajaiset ja näin tämän ohjelmanumeron.):

Yhteenveto: Lipunheiluttajat (koreografia: Stefano Mosele)
(musiikki: traditionaalinen vanha musiikki, 48 muusikkoa, rummut ja trumpetit)(pukusuunnittelu Gabriella Pescucci).
"Lipunheiluttajat tulevat areenalle, he tulevat taitoineen eri puolilta Italiaa. He täyttävät soljuvalla taidollaan "lavan" samalla kun lippujen värikkyys ja vanhan musiikin rytmi rumpuineen ja trumpetteineen säestää heitä. He esittävät lipunheilutustyyliä, joka lähtee aivan keskiajalta renessanssiin ja siitä pienempimuotoisiin vaativiin barokin aikakauden esityksiin.
Lipunheilutuksen taito juontaa juurensa keskiajalta, jolloin lipuilla annettiin signaaleja usein taistelutilanteissa. Nykyajan lipunheiluttajat liputtavat rauhaa. Tänään Italiassa on satoja lipunheiluttajia ja traditionaalisen musiikin soittajia ja heillä kaikilla on omat paikallisvärinsä."

Vastausta täydentäen:
Koreografian osalta voisi ehkä käyttää myös apuna laivaston lippumerkkejä ja sitten löytyi erittäin hyvä sivusto, jossa on esimerkiksi videoita lipunheiluittajien esityksistä ja hyviä lähikuvia liikkeistä. Taustalla on musiikkia, yhdessä on esimerkiksi Vivaldin Vuodenajoista (olisikohan Kevät) taustalla: http://www.sbandieratorifirenze.com/default.htm

Meillä on Helsingin kaupungin kirjastossa esim. täällä Töölön kirjaston musiikkiosastolla (tietysti myös Vivaldin "Vuodenajat")aiheeseen sopivaa musiikkia:

Keskiaikaista, traditionaalista, mukana myös tamburiini:
Arakne mediterrania: The legend of the italian tarantella

Venetsian karnevaaleista musiikkia:
Croce: Carnelvale veneziano

Renessanssin musiikkia:
Rumsey: Music of the italian renaissance

Barokin musiikkia:
Ballarino, Italian dances c1600

myös seuraavalla barokkimusiikkia:
Baroque festival /Capella Istropolitana (esim. raita 11 Telemann: Trumpet concerto in B (Allegro), raita 2: Pachelbel: Gigue, raita 16: Händel: Concerto Grosso in G, op.6 no.1 )
Nämä nyt olivat tässä esimerkkejä, musiikkia löytyy lisää.