Haluaisin tietoa maaperän humuksesta? Mistä kirjoista tätä löytyy? Mistä tulee kerroin 1,73 jolla maanäytteiden org.C pitoisuudet kerrotaan, jotta saadaan…

Kysytty

Haluaisin tietoa maaperän humuksesta? Mistä kirjoista tätä löytyy?
Mistä tulee kerroin 1,73 jolla maanäytteiden org.C pitoisuudet kerrotaan, jotta saadaan humuspitoisuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Humuksesta löytyy tietoa hyvin monentyyppisistä kirjoista: luonto- ja ympäristön suojeluun liittyvistä kirjoista, maantiedon kirjoista, metsä- ja maataloutta käsittelevistä kirjoista sekä puutarhakirjoista. Koska en tiedä mihin käyttötarkoitukseen tarvitset tietoa humuksesta, olen yrittänyt koota mahdollisimman monipuolisen aloituskirjalistan. Mitään varsinaista "kaikki humuksesta"-tyyppistä kirjaa ei löydy, ainakaan meidän hakukeinoillamme, mutta tietoa löytyy kuitenkin aika monipuolisestikin.

Oheen olen siis koonut kirjalistan suhteellisen helposti löytyvistä kirjoista:
Kirjayhtymän Suomen luonto- kirjasarja, erityisesti osat 2 ja 5;
Gaudeamuksen Ympäristön tila Suomessa;
Weilin & Göösin GEO - maantiedon suuri tietosanakirja 5 maannos ja maaperä (tätä kirjaa ei ollut meillä, mutta oletan, että siinä on paljon tietoa eri maannostyyppien humuspitoisuudesta);
Gummeruksen Tapion taskukirjasta löytyy tietoa hakusanalla humidisuus;
WSOY:n Maa, viljely ja ympäristö- kirjasta löytyy asiaa maaperästä ja humusaineista mm. ss. 47-50.

Tietoa löytyy tietenkin myös internetistä! Biologian- ja maantiedon oppikirjoista löytyy perustietoa. Tarkempaa tietoa varmaankin maaperää käsittelevistä kirjoista ja puutarhakirjoista humuksen käyttötietoutta.

Lisäkysymyksesi on kovin spesifinen, enkä pysty löytämään vastausta käytössäni olevasta aineistosta. Luulisin, että olisi parempi kääntyä jonkun maaperäasiantuntijan puoleen soittamalla esim. Suomen ympäristökeskukseen (SYKE) tai metsäntutkimuslaitokseen (METLA).