Haluaisin tietoa kirjoista - sekä fiktiota että faktaa -joissa kerrotaan elämästä juutalaisten asuttamissa stetl-yhteisöissä, yleensä ennen II maailmansotaa.

Kysytty

Haluaisin tietoa kirjoista - sekä fiktiota että faktaa -joissa kerrotaan elämästä juutalaisten asuttamissa stetl-yhteisöissä, yleensä ennen II maailmansotaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stetlejä eli juutalaisten asuttamia pikkukaupunkeja ennen holokaustia käsitellään seuraavissa kirjoissa ja verkkolähteissä:

Tietokirjallisuutta:
Encyclopedia of Jewish history : 1986. 91.13 Sisältää luvun The Community as the framework of Jewish life, s.94-95.

Chagall, Bella. Palavat sydämet / 1986. 99.1 Bella Chagall kertoo muistelmissaan lapsuudestaan Vitebskissä Valko-Venäjällä.

Gitelman, Zvi. A Century of ambivalence : 1988. 97.1 Sisältää luvun Ruination and reconstruction of the shtetlekh, s 122-132.

Hoffman, Eva: Shtetl : the history of a small town and an extinguished world, London 1999.

Johnsson, Peter. Puola : 2004. 97.3 Kirjassa on luku Puolan juutalaiset – juutalaisten Puola.

Juutalainen kulttuuri / 1998. 98.114|49 Shtetl on mainittu hakemiston mukaan useissa yhteyksissä.

Leyson, Leon. Poika joka pelastui [2014] 99.139 Muistelmien kirjoittaja syntyi Leib Lejzon -nimisenä juutalaispoikana pienessä kylässä Koillis-Puolassa vuonna 1929. Elämä sujui perinteiseen tapaan, kunnes perhe muutti Narewkasta Krakovaan pojan ollessa 9 -vuotias.

Petrovsky-Shtern, Yohanan,
The golden age shtetl : a new history of jewish life in east Europe, 2014 / Yohanan Petrovsky-Shtern.

Silvain, Gerard. ; Minczeles, Henri.
Yiddishland / Gerard Silvain, Henri Minczeles. [S.l.] : Hazan, 1999.

Aikakauslehtiartikkeleita:
Hämäläinen, Timo
Jiddishin kielen paalutettu piiri : juutalaiskaupunkien saaristo ulottui aikoinaan Itämereltä Mustallemerelle. Helsingin sanomat 2000-05-02
Esittelyssä kaksi kirjaa: Eva Hoffmanin Shtetl, joka on mikrohistoriaa Branskin pikkukaupungista toista maailmansotaa edeltäneestä Puolasta, sekä Gérard Silvainin ja Henri Minczelesin Yiddishland, joka on kuvateos Venäjän juutalaisista 1800-luvulta alkaen.

Kaunokirjallisuutta:

Foer, Jonathan Safran.Kaikki valaistuu, 2003. 84.5
Vaellusromaanin miljöönä on itäinen Eurooppa, jossa päähenkilön kirjoittama Trachimbrodin kylän asukkaiden historiallinen fantasiakertomus päätyy yllättäen nykyisen kylän raunioille.

Krall, Hanna.,"Aavesärkyä ja muita tosia tarinoita /",2010,84.NOV Kertomuskokoelma dokumentoi Puolan juutalaisten kadonnutta elämää kylittäin.
Krauss, Nicole. Rakkauden historia 2006. 84.5 Romaanin miljöönä osittain puolalainen Slonimin kylä.

Rybakov, Anatoli. Raskasta hiekkaa / 1981 84.71 Muistelmaromaani kuvaa ukrainanjuutalaisen käsityöläissuvun ja heidän kylänsä vaiheita 1900 –luvun alusta natsivainoihin saakka.
Sholom Aleichem. Tewje, maitomies, 1969. 84.4
Singer, Isaac Bashevis. Intohimoja, 1983. 84.5
Novellit kuvaavat Itä-Puolan maaseutua, jossa juutalaiset elivät samoin kuin vuosisatoja sitten ja toisaalta sotienvälistä Varsovaa.

Singer, Isaac Bashevis. Orja / 1997 84.5 Romaanin tapahtumaympäristönä on 1600-luvun Puola ja päähenkilönä juutalaissyntyinen Jaakob.
Singer, Isaac Bashevis.Vanhaa rakkautta :1988. 84.NOV
Romaanin tapahtumapaikkoina ovat syrjäinen puolalaiskylä ja New York.

Verkkolähteitä:

Englanninkielisen Wikipedian artikkeli https://en.wikipedia.org/wiki/Shtetl

”Stetl-reitti” Euroopan vanhoihin juutalaisiin kaupunkeihin suunnitteilla. Jedidut 2 / 2014 http://www.suomi-israel.fi/uusi/2014Elehdet/Jedidut2.pdf

Englanninkielinen Virtual-shtetl-arkisto löytyy verkkosivulta http://www.sztetl.org.pl/en/

House-building tradition of the shtetl in memorials and memories (based onmaterials of field studies in Podolia) / Alla Sokolova. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13501674.2011.634244

A note on shtetl definitions and the dating of the first shtetl / Lawrence A. Coben. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13501674.2011.632584

ADLER, Sidney: The Shtetl In The Novels Of Isaac Bashevis Singer
http://digitallibrary.usc.edu/cdm/ref/collection/p15799coll18/id/654573