Haluaisin tietoa huonekalusuunnitteljia Bomannista.

Kysytty

Haluaisin tietoa huonekalusuunnitteljia Bomannista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et maininnut tarkoitatko Nikolai Bomania vai tämän poikaa Carl-Johan Bomania. Kummastakin on saatavilla hyvin niukalti henkilötietoja, enemmänkin löytyy kirjallisuutta ja artikkeleita Nikolai Bomanin perustamasta huonekalutehtaan tuotannosta ja vaiheista.

Tehdas perustettiin v. 1876 Turkuun, ja tunnettiin alunperin nimellä Nikolai Boman's Ångsnickeri. Tehtaan perustusajasta tosin näyttää olevan eri lähteissä erilaisia tietoja. Nikolai Boman koulutti pojastaan Carl-Johanista sisustusarkkitehdin Berliinissä, ja poika otti tehtaan johtoonsa v. 1919.

Bomanin tehtaista löytyy tietoa mm. seuraavissa kirjoissa:
-ARS - Suomen taide 4;
-Sarantola-Weiss, Minna: Kalusteita kaikille--suomalaisen puusepänteollisuuden historia;
-Miestamo: Suomalaisen huonekalun muoto ja sisältö;
-Rakkaat vanhat tavarat (tässä vain lyhyt maininta).

Artikkelitietokanta Aleksista löytyi viitteet seuraavista lehtiartikkeleista:

-Hyvönen, Heikki: Laatu puhuu puolestaan - Nicolai Bomanin Höyrypuusepäntehdas (Glorian antiikki 1999 talvi ; sivut 52-57.)
-Carlson, Kristina: Huonekaluja isältä pojalle (Suomen kuvalehti 1991; (75); 15; sivut 64-67.

Osoitteessa http://www.utu.fi/hum/historia/kh/opinnaytteet/tiivistelmat/146.html löytyy lisäksi tiivistelmä pro gradu-työstä, josta saattaa olla hyötyä:

-MÄKIKALLI, MAIJA: Traditio kohtaa modernin huonekalutaiteessa ja -teollisuudessa. Näkökulmana Bomanin perheyritys ja Carl-Johan Bomanin huonekalut 1930-1938.