Haluaisin tietoa Grimmin veljeksistä, mutta en löytänyt kirjastosta mitään kirjoja heistä ja netissäkään ei juurikaan tietoa ollut. Mistä löytäisin tietoa…

Kysytty

Hei, haluaisin tietoa Grimmin veljeksistä, mutta en löytänyt kirjastosta mitään kirjoja heistä ja netissäkään ei juurikaan tietoa ollut. Mistä löytäisin tietoa heistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Grimmin veljeksistä näyttää olevan suomeksi elämäkerrallista tietoa yllättävän vähän verrattuna siihen, kuinka tunnettuja he ovat. Ainoa löytämäni edes jonkinlainen artikkeli löytyy Mervi Kosken teoksesta ”Ulkomaisia satu- ja kuvakirjailijoita” (BTJ Kirjastopalvelu, 1998; uusi painos Avain, 2011). Siihen kannattaa tutustua. Vanhoissa lehdissä on ollut lyhyitä veljeksiä käsitteleviä artikkeleita, mutta niitä on vaikea saada käsiinsä ja ne saattavat käsitellä enemmän heidän satujaan kuin itse miesten elämää.

Jos sinulta sujuu mitenkään englanti, Grimmin veljeksien elämästä löytyisi paljon tietoa Wikipedian artikkelista osoitteesta http://en.wikipedia.org/wiki/Brothers_Grimm. Toinen englanninkielinen lähde voisi olla Encyclopædia Britannican artikkeli osoitteessa http://www.britannica.com/EBchecked/topic/246228/Brothers-Grimm.

Saksaksi HelMet-kirjastoista löytyisivät Gabriele Seitzin ”Die Brüder Grimm: Leben, Werk - Zeit” (1984) ja veljesten itsensä kirjoittama ”Die Brüder Grimm: ihr Leben und Werk in Selbstzeugnissen, Briefen und Aufzeichnungen” (Langewiesche-Brandt, 1952), mutta niistä ei liene iloa saksaa taitamattomille.