Haluaisin tietoa Englannin postilaitoksesta 1800-luvulla. Lähinnä olen kiinnostunut siitä, miten ihmiset tuolloin käyttivät postia ja millaisia viestejä…

Kysytty

Haluaisin tietoa Englannin postilaitoksesta 1800-luvulla. Lähinnä olen kiinnostunut siitä, miten ihmiset tuolloin käyttivät postia ja millaisia viestejä lähettivät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa postilaitoksesta ja sen toiminnasta Englannissa löytyy teoksista: Beale, Philip: A history of the post in England from the Romans to the Stuarts. 1998. Toinen löytämäni Englannin postiliikennettä käsittelevä kirja on: Siegert, Bernhard: Relays: literature as an epoch of the postal system. (1999) Kirjoja on saatavana Helsingin yliopiston kirjastosta (Unioninkatu 36. Puh. 09-19123196). Haun tein Helka tietokantaan hakusanoilla posti, postiliikenne ja Englanti. Internetistä aiheesta löytyy tietoa (kylläkin suppeasti) osoitteesta http://www.comptons.com/encyclopedia/ hakusanoilla postal service. Myös Englannin yleistä historiaa ja kulttuurihistoriaa käsittelevät teokset mitä todennäköisimmin sivuavat postilaitosta ja sen käyttöä tiedonvälistystä käsittelevissä luvuissaan. Kirjassa The postman, toim. Michael W. Dempsey. London : Macdonald, 1973 saattaisi myös olla aihetta käsittelevää materiaalia.