Haluaisin tieto miksi Niilin tulvaliete oli niin hedelmällistä. Eli tulvalietteen koostumus ym. Ja yleensä Niilin tulvaviljelyn menetelmistä.

Kysytty

Hei
Haluaisin tieto miksi Niilin tulvaliete oli niin hedelmällistä. Eli tulvalietteen koostumus ym. Ja yleensä Niilin tulvaviljelyn menetelmistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksityiskohtaista suomenkielistä aineistoa ei aiheesta löydy.

Muinaisen Egyptin maanviljely oli täysin riippuvainen Niilin tulvista, jotka aiheutuivat trooppisen etelän kaatosateista Abessinian ylängöllä. Tulvaveden mukanaan tuomat lietteet olivat peräisin Abessinian vuoriston tuliperäisten kivilajien tuhkakerroksista. Tarkempaa tietoa lietteen koostumuksesta ei lähteistämme löytynyt.

Tietoa Niilin tulvista ja maanviljelystä muinaisessa Egyptissä suomeksi löytyy esim. teoksista:

Holthoer, Rostislav: Muinaisen Egyptin kulttuuri (Otava 1994)
Grimberg, Carl: Kansojen historia : osa 1 (WSOY 1980)
Montet, Pierre: Sellaista oli elämä faraoiden Egyptissä (WSOY 1982)
Salonen, Armas ; Holthoer, Rostislav : Egypti ja sen kulttuuri (Otava 1982)
Simonen, Seppo: Maatalouden historia (WSOY 1948)

Tietokannoistamme löytyi myös seuraava artikkeli:

Varis, Olli: Niilin tulvista ja hydrologian alkulähteistä. Vesitalous 1987, nro 5, s. 27-31.

Vesitalous-lehteä ei ole Lahden kirjastossa, mutta artikkelista on mahdollisuus saada kopio kirjaston kaukopalvelun kautta.

Jos englanninkielinen aineisto käy, internetistä voi hakea lisätietoa esim. hakusanoilla "flood farming" + sludge + Egypt, agriculture + sludge + Egypt tai cultivation + sludge + Egypt.