Haluaisin tietää tupakoinnin ilmastovaikutuksista

Kysytty

Haluaisin tietää tupakoinnin ilmastovaikutuksista. Kuinka paljon tupakoinnin (10 savuketta päivässä) lopettaminen pienentää vuotuista hiilijalanjälkeä? Entä muut positiiviset luontoon liittyvät vaikutukset? Lopetin nääs tupakoinnin ja haluaisin tietää lisää lopettamisen hyvistä puolista etten retkahda taas.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailman terveysjärjestön (WHO) vuonna 2018 julkaistu raportti selvittää tupakan ympäristövaikutuksia aina viljelystä ja valmistuksesta käyttöön ja jäljelle jääviin jätteisiin asti. Maailmanlaajuisesti tupakan tuotanto mm. kuluttaa vuositasolla 22,2 miljardia kuutiota vettä ja vaatii 5,3 miljoonaa hehtaaria maata. Tupakasta aiheutuu vuosittain 84 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt eli 0,2% maailman hiilidioksidipäästöistä. Vertailun vuoksi todettakoon, että Suomen kokonaispäästöt vuonna 2017 olivat 46 miljoonaa tonnia. Tupakan viljelyn ja kuivaamisen vuoksi hakataan vuosittain 6 500 hehtaaria metsää ja kulutetaan 8 miljoonaa tonnia puuta. Tupakan tuotantoketju tuottaa 25 miljoonaa tonnia kiinteää jätettä. Siihen sisältyvät myös tupakantumpit, jotka ovat maatumattomia, sisältävät myrkkyjä ja päätyvät usein sellaisinaan luontoon.

Raportissa on laskettu myös yksittäisen savukkeen tuottamat ympäristöhaitat. Sen mukaan yksi tupakka vaatii 3,7 litraa vettä ja 3,5, grammaa öljyä vastaavan määrän fossiilisia polttoaineita ja aiheuttaa 14 gramman hiilidioksidipäästöt. Mikäli tupakoitsija polttaa askin päivässä 50 vuoden ajan, aiheutuneiden hiilidioksidipäästöjen kompensointi vaatisi 132 puun istuttamisen ja 10 vuoden kasvun. Vettä on silloin kulutettu määrä, joka riittäisi kolmen ihmisen perustarpeisiin 62 vuoden ajan. Keskimääräinen tupakointi (7,3 kg/vuosi) kuluttaa huomattavasti enemmän vettä ja fossiilisia polttoaineita kuin keskimääräinen punaisen lihan syönti (14,4 kg/ vuosi).

Cigarette smoking: An assessment of tobacco’s global environmental footprint across its entire supply chain, and policy strategies to reduce it: https://www.who.int/fctc/publications/WHO-FCTC-Enviroment-Cigarette-smoking.pdf?ua=1&ua=1

Global Carbon Project: http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions